טליבאן קורא בשל רעש האדמה שהרג 1,000 איש: "צריכים עזרה מהעולם"

כאלף בני אדם נהרגו ועוד 1,500 נפצעו ברעידת אדמה בעוצמה 6.1 שפגעה במחוז פקטיקה שבמזרח המדינה. ארגוני הסיוע הבינאלומיים עזבו את המדינה עם עליית ארגון הטרור המוסלמי לשלטון וכעת מתקשות הרשויות לטפל באסון, שעתיד להחמיר בעקבות מפולות

אזרחים מפונים מאזור רעידת האדמה באפגניסטן במסוק
אזרחים מפונים מאזור רעידת האדמה באפגניסטן במסוק | צילום: רויטרס

לפחות 1,000 בני אדם נהרגו ויותר מ-1,500 נפצעו היום (רביעי) ברעידת אדמה חזקה שפקדה את אפגניסטן. לפי הרשויות, הרעש היה בעוצמה 6.1 והמוקד היה במחוז פקטיקה שבמזרח המדינה. רעידת האדמה הורגשה גם בפקיסטן ובהודו - אך שם, לפי שעה, לא דווח על נפגעים.

סוכנות הידיעות האפגנית "בכתאר" דיווחה כי מסוקי חילוץ הגיעו לאזור האסון. לפי דיווחים, מבנים רבים קרסו. בילאל קארימי, סגן דובר ממשלת הטליבאן, אמר: "אנו מבקשים מכל סוכנויות הסיוע לשלוח צוותים לאזור מיידית כדי למנוע קטסטרופה גדולה יותר".

מסוק מפנה פצועים באפגניסטן
מסוק מפנה פצועים באפגניסטן | צילום: רויטרס

לאור הקשיים הללו, ביקשה ממשלת הטליבאן עזרה בינלאומית. "כאשר אירוע כה גדול מתרחש בכל מדינה - יש צורך בעזרה ממדינות אחרות", אמר שרפדין מוסלמי, חבר ממשלת טליבאן, "קשה לנו מאוד להגיב לאירוע הענק הזה".

העזרה לא צפויה להיות מהירה, מאחר שסוכנויות סיוע בינלאומיות רבות עזבו את אפגניסטן לאחר השתלטות טליבאן. בנוסף, הגעה לאזורים הכפריים, אפילו בנסיבות הטובות ביותר, עדיין קשה באפגניסטן,  שכן מדובר במדינה ללא מוצא לים עם כבישים הרריים שייתכן שנגרמו כעת נזק משמעותי.

חמוש טליבאני ברחובות קאבול, אפגניסטן
חמוש טליבאני ברחובות קאבול, אפגניסטן | צילום: רויטרס

ברוב המקומות בעולם, רעידת אדמה בעוצמה כזו לא תגרום להרס כה נרחב, אמר רוברט סנדרס, סיסמולוג מהמכון הגיאולוגי של ארה"ב. אבל מספר ההרוגים של רעידת אדמה מסתכם לעתים קרובות יותר בגיאוגרפיה, באיכות הבנייה ובצפיפות האוכלוסין.

"בגלל האזור ההררי יש מפולות ומפולות שלא נדע עליהן עד לדיווח מאוחר יותר. בניינים ישנים עלולים להתפורר ולהיכשל", אמר. "בשל מידת הדחוס של האזור באותו חלק של העולם, ראינו בעבר רעידות אדמה דומות גורמות נזק משמעותי".