מורד ומגיע מהשמאל: היסטוריה במרוץ לנשיאות קולומביה

גוסטבו פטרו ניצח בקרב צמוד את המיליונר רודולפו הרננדז ומבטיח שתחת כהונתו יילחם במשבר הכלכלי ומול קרטלי הסמים, אך יעשה זאת ללא רוב בפרלמנט. פטרו גם היה חבר במחתרת M-19 ואף ריצה עונש מאסר עד שקיבל חנינה

גוסטבו פטרו נשיא קולומביה
פטרו מצביע אתמול | צילום: רויטרס

רוח חדשה בקולומביה: הסנאטור גוסטבו פטרו ניצח הלילה (שני) בבחירות לנשיאות קולומביה בפער קטן מהמיליונר ואיש העסקים רודולפו הרננדז והוא יהיה לנשיא הראשון של קולומביה שמגיע מהצד השמאלי של המפה הפוליטית במדינה.

פטרו עושה גם היסטוריה בשל היותו מורד לשעבר שלקח חלק במחתרת. הוא היה חבר בתנועת M-19 וריצה עונש מאסר עד שקיבל חנינה. פטרו זכה בקצת יותר מ-50 אחוזים מהקולות מול 47 אחוזים ליריבו. סך הכול הצביעו 21.6 מיליון קולומביאנים מתוך 39 מיליון בעלי זכות הצבעה.

גוסטבו פטרו נשיא קולומביה
פטרו בנאום הניצחון | צילום: רויטרס

"זהו יום חגיגי עבור קולומביה", אמר פטרו בן ה-62 לאחר ניצחונו. "אני מזמין גם את אנשי האופוזיציה במדינה לחבור אליי כדי לדון על הבעיות של קולומביה". יריבו הודה בהפסד: "אני מאוד מקווה שהכרעת העם תניב הצלחות לכולם".

קולומביה מתמודדת עם אינפלציה גבוהה ואלימות גואה כפי שידוע במדינה הדרום אמריקנית בשל חוזקת קרטלי הסמים שם. הניצחון של מועמד השמאל מגיע על רקע שורת ניצחונות באמריקה הלטינית של מועמדי שמאל כמו בצ'ילה, פרו והונדורס וגם בברזיל מוביל כעת בסקרים הנשיא לשעבר לולה.

גוסטבו פטרו נשיא קולומביה
חגיגות הניצחון של גוסטבו פטרו בקולומביה | צילום: רויטרס

פטרו הבטיח להוציא לפועל רפורמות בנושאי מסים, בריאות וחקלאות. הוא גם הבטיח כמובן להילחם בקרטלי הסמים. עם זאת, מימוש ההבטחות יהיה לא קל בשל העובדה שהוא לא מחזיק ברוב בפרלמנט. גם בארה"ב בירכו. "אני מברך את אזרחי קולומביה על כך שהשמיעו את קולם בבחירות חופשיות והוגנות", הגיב מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.