הקורונה הביאה למגפת סמים באירופה: "הכול - ובכל מקום"

המרכז האירופי לניטור סמים והתמכרות אליהם פרסם דו"ח שממנו עולה כי חלה עלייה ניכרת בשימוש בסמים ובאספקתם במדינות אירופה, בעקבות השפעותיה של מגפת הקורונה: "הסמים מעולם לא היו כל כך נגישים. חומרים חדשים ממשיכים לצוץ כל הזמן"

קוקאין
קוקאין | צילום: flickr cc 2.0 by valerie everett

המרכז האירופי לניטור סמים והתמכרות אליהם (EMCDDA) פרסם אתמול (שלישי) דו"ח שממנו עולה כי חלה עלייה ניכרת בשימוש בסמים ובאספקתם במדינות אירופה, זאת, בעקבות השפעותיהם של הסגרים בזמן מגפת הקורונה. בתוך כך, זמינות הסמים נותרה גבוהה ברחבי היבשת, כשבמקרה של קוקאין - הזמינות שלו בשוק אף הלכה וגדלה.

מניתוח מי השפכים, שבוצעו ב-75 ערים ב-25 מדינות אירופה (מדינות האיחוד, טורקיה ונורבגיה) עולה כי חלה עלייה כוללת בשימוש בקנאביס, קוקאין, אמפטמינים (תרופות ממריצות) ומתאמפטמינים (סם ממריץ וממכר). "הסם היחיד בו נצפתה ירידה בשימוש הוא האקסטזי (MDMA)", נכתב בדו"ח.

עוד עולה כי בשנת 2020, התבצעו כ-1.5 מיליון עבירות סמים הקשורות בשימוש ובאחזקה אישית - עלייה של 15% אחוזים משנת 2010. כמו כן, הדו"ח דיווח כי מספר מקרי המוות ביבשת שנגרם כתוצאה משימוש בסמים בשנת 2020 עומד על 5,796, כאשר הגיל הממוצע של המתים הוא 41.

חרף הממצאים המדאיגים, בדו"ח נמצא כי התנועה הכלכלית בשוק הסמים ב"דארקנט" (הרשת האפלה) ירד משמעותית משנת 2020 ל-2021, משוק בעל שווי יומי של מיליון אירו ל-30 אלף אירו. עוד נמצא כי היעדר אכיפה ראויה לאור הריחוק החברתי בתקופת הסגרים והגלים השונים החריפה את המגמה, בעוד שהחזרה לשגרה של הטיפול התרופתי בידי הרופאים במרפאות מיתנה אותה.

סמים בחתונות
שימוש בסמים

אלכסיס גוסדיל, מנהל המרכז, אמר כי את המסר עליו צריך לשים את הדגש ניתן לסכם במילים: "כולם, הכל ובכל מקום". לדבריו, "הסמים מעולם לא היו כל כך נגישים. חומרים חדשים ממשיכים לצוץ כל הזמן. כיום, כמעט כל חומר בעל תכונות פסיכואקטיביות יכול להיות סם, שכן, הקווים בין חומרים 'נקיים' ו'אסורים' הולכים ומטשטשים".

בהקשר זה, נציבת האיחוד לענייני פנים, אילבה יוהנסון אמרה כי "הסלמת המגמה של ייצור סמים סינתטיים בתוך האיחוד האירופי מדגישה את הדחף הבלתי פוסק של ארגוני הפשיעה להגדיל את רווחיהם מסחר בסמים. שיתוף הפעולה בין רשתות הפשע האירופיות והבינלאומיות מדאיג במיוחד, והביאו למצב שיא של זמינות קוקאין וייצור מתאמפטמינים ברחבי אירופה".