"איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני שעות לפני תקרית המכליות"

בכיר אמריקני מסר לכלי תקשורת בארה"ב כי כלי הטייס זיהה אוניות איראניות מתקרבות למכליות הנפט במפרץ עומאן, ולאחר מכן ספג ירי מטיל איראני שנורה מאונייה איראנית - אך לא נפגע

זמן צפייה: 00:54

אונייה איראנית זיהתה מל"ט אמריקני במפרץ עומאן, שעות לפני שהותקפו שתי מכליות הנפט, ושיגרה לעברו טיל קרקע-אוויר - כך דיווחו כלי תקשורת בארה"ב אמש (שישי) מפי בכיר אמריקני. הטיל החמיץ את המטרה והתרסק בים.

הבכיר האמריקני הסביר שלפני שספג אש, המל"ט מסוג MQ-9 זיהה כלי שייט איראניים מתקרבים למכליות הנפט, אך לא אמר אם זוהתה מתקפה מצד הספינות האיראניות על המכליות.

זוהי הפעם הראשונה שבה נשמעת טענה לפיה ארה"ב מחזיקה במידע על פעולותיה של איראן טרם תקיפת המכליות. הבכיר הוסיף כי כמה ימים לפני תקיפת המכליות במפרץ, מל"ט אמריקני נורה בים האדום - לפי ההערכה על ידי טיל איראני ששיגרו המורדים החות'ים.

עוד בחדשות 13:

כץ לאחר הפגישה עם גרינבלט: "דנו במצב בעזה ובאיראן"

טראמפ: התיעוד מוכיח שאיראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן

ארה"ב: כוחות איראן הסירו מוקש מהמכלית במפרץ עומאן • תיעוד

מיצר הורמוז
מיצר הורמוז | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול, במהלך ריאיון לרשת פוקס, התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לתקיפת מכליות הנפט, והצהיר כי "התמונות מוכיחות שאיראן אחראית למתקפה על המכליות". עוד הוסיף הנשיא כי "המצר ליד עומאן לא ייסגר, לפחות לא לאורך זמן". כמו כן אמר: "כיצד ניתן לעצור את הרפובליקה האסלאמית? אנחנו עוד נראה. איראן לא הולכת להשיג נשק גרעיני. אנו רוצים לחזור לשולחן המשא ומתן עם איראן - אני מוכן כשאיראן מוכנה".

מאוחר יותר הוציא משרד החוץ הבריטי הודעה רשמית לפיה "כמעט בטוח באופן ודאי" שמשמרות המהפכה האיראניים הם שעומדים מאחורי התקיפה במפרץ עומאן. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, התייחס אף הוא לתקיפת המכליות: "יש לברר את האמת מאחורי תקיפת שתי המכליות במפרץ עומאן. האו"ם מגנה את המתקפה".

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

בתוך כך, צבא ארצות הברית פרסם תיעוד של אנשי משמרות המהפכה, שלטענתם מסירים מוקש שהוצמד לאחד המכליות שהותקפה אתמול. עם זאת, האיראנים הכחישו: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז".