איראן: 3 מפגינים נהרגו במחאות נגד העלאת מחירי הדלק

ממשל רוחאני הודיע על העלאת מחירי הדלק ב-50% ללא כל התראה מוקדמת, בטענה כי ההכנסות יועברו למשפחות עניות. כתוצאה מכך פרצו הפגנות, במהלכן נהגים חסמו כבישים וניסו להצית מחסן נפט

זמן צפייה: 00:25

איראן: שלושה מפגינים נהרגו היום (שבת) בעימותים עם כוחות הביטחון, לאחר שאמש פרצו מחאות בכמה ערים במדינה, ביניהן בטהראן, נגד קיצוץ סבסוד הדלק והעלאת מחירו ב-50%. כחלק מההפגנות, נהגים עצרו מכוניותיהם, חסמו בעזרתן כבישים ואף ניסו להצית מחסן נפט באחת הערים, אך נבלמו על ידי המשטרה. כך לפי סוכנות הידיעות המקומית. באחד הצמתים בבירה מפגינים קראו למשטרה להצטרף למחאה וצעקו "לא לפחד - כולנו ביחד".

במשהד, העיר השנייה בגודלה באיראן, עשרות מפגינים נטשו את מכוניותיהם. המחאה הסתיימה לאחר שהמשטרה פיזרה את המפגינים. במחוז ח'וזסתאן, העשיר בנפט, פורסם תיעוד של כוח משטרתי שמשתמש בגז מדמיע נגד ההמון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חשד: פעוט ננעל במכונת כביסה ברהט – ומת

המחמאות – והביקורת: שש שנות כהונתו של פרקליט המדינה

חמאס אחרי הירי לב"ש: לא נאפשר לישראל לבחור את תזמון הסבב הבא

הממשלה האיראנית הכריזה על הקיצוץ בסובסידיות אמש ללא כל התראה מוקדמת. ההודעה הגיעה לאחר חודשים, שבהם הועלו השערות רבות לגבי אופי הקיצוצים הצפויים. לטענת גורמים איראניים, ההכנסות מהעלאת מחירי הדלק יועברו למימון משפחות בעלות הכנסה נמוכה.

לפי הדיווחים בערוצי התקשורת המקומיים, הרשויות האיראניות הקצו מגבלה של 60 ליטר לחודש לכל מכונית פרטית, כשהמחיר הוא 13 סנט אמריקני לליטר. אם נהגים יעברו את המכסה, המחיר יוכפל ויעמוד על 26 סנט לליטר. לפני כן, המכסה עמדה על 250 ליטר בחודש למכונית פרטית במחיר של שמונה סנט לליטר.

אישה ממלאת דלק בטהראן, אחרי עליית מחירי הדלק באיראן | צילום: רויטרס

ערוץ הטלוויזיה האיראני לא דיווח על ההפגנות כשפרצו, ובהתחלה שידר כתבה שהכחישה את קיומן, וקראה לתיעוד מהמחאות "פייק ניוז". נוסף על כך, שובשה הגישה לאינטרנט במדינה. לפי קבוצת "נטבלוק", שמפקחת על הגישה לאינטרנט ברחבי העולם, "זו תגובה שמנסה להגביל את הנוכחות בהפגנות ואת הסיקור התקשורתי".

איראן סובלת מבעיות כלכליות מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין החמירה את הבעיות והביאה להפגנות נרחבות במדינה בשנת 2017. במחאות נהרגו 25 תושבים ו-5,000 נעצרו.