"מגדילים את יכולת ההרתעה": איראן הודיעה כי ניסתה טיל חדש

מפקד משמרות המהפכה אמר כי טהראן ביצעה בהצלחה שיגור טיל שלא נראה עד כה, אך לא סיפק מידע נוסף על יכולותיו: "אחד הימים המוצלחים לאומה". השבוע חשפה איראן גם מערכת הגנה חדשה

זמן צפייה: 00:13

האיום האיראני: איראן ביצעה אתמול (שישי) ניסוי מוצלח בטיל חדש, כך הודיע הבוקר חוסיין סלאמי, מפקד ארגון משמרות המהפכה, שצוטט בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". סלאמי לא סיפק עוד מידע על יכולותיו של הטיל החדש. "איראן היא תמיד הזירה המתאימה לבחון מגוון יכולות ואסטרטגיות הגנה", אמר סלאמי, "זאת כחלק מהגדלת יכולת ההרתעה שלנו. אתמול היה אחד הימים המוצלחים לאומה".

סגן שר ההגנה האיראני, קאסם תקי-זאדה, התייחס להשקת מערכת הההגנה האווירית: "ייצרנו טילים רבים שטרם הוצגו לראווה מסיבות ביטחוניות. אנחנו נפתיע את האמריקאים והציונים אם הם יבצעו טעות כלשהי".

ביום חמישי האחרון חשפה איראן במשדרי הטלוויזיה הממלכתית מערכת הגנה אווירית חדשה, "בוואר 373" מתוצרת עצמית. לדברי האיראנים, המערכת מקבילה ביכולותיה ל"S-300" הרוסית, המוצבת בין היתר בסוריה. המערכת נחשפה בטקס ראווה, שבו השתתפו בכירים איראניים, בהם בין היתר הנשיא, חסן רוחאני.

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן
חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה | צילום: טוויטר

הניסוי האיראני התבצע כשברקע המתיחות ההולכת וגואה בין איראן לארצות הברית, וכן על רקע הדיווחים על התקיפות האחרונות שביצעה ישראל נגד כוחות פרו איראניים בעיראק. אתמול פורסם ב"ניו יורק טיימס", כי גורמים בכירים בארצות הברית אישרו שישראל היא שעומדת מאחורי התקיפות האחרונות בעיראק, כאשר הפציצה כמה יעדים של כוחות פרו-איראניים במדינה.

בין היתר, על פי הבכירים, הופצץ מחסן שמשמש את טהראן להעברת כלי נשק לסוריה. על פי הבכירים מדובר בהתקפות שעלולות לערער את יציבות עיראק, והציב אותה בין ארצות הברית לאיראן, כחלק מהמתיחות בין המדינות. אחד מהגורמים האמריקנים אמר כי "ישראל מתחה את הגבולות עם תקיפותיה בעיראק. הדבר אף עלול להוציא את הכוחות האמריקניים מהמדינה".

כמו כן, גורם מודיעין במזרח התיכון אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ב-19 ביולי ישראל תקפה בסיס מצפון לבגדד, ששימש את משמרות המהפכה האיראניים להעברת נשק לסוריה. עם זאת, אתמול אמרו שני בכירים אמריקניים, כי ארצות הברית לא יכולה לאשר כי ישראל אכן עומדת מאחורי התקיפות, ולא מן הנמנע שמזג האוויר החם בעיראק גם כן לחלק מהפיצוצים במחסני התחמושת. שלשום, המיליציה השיעית הפרו-איראנית, "הגיוס העממי", הודיעה כי מערכות הנ"מ שלה יירטו מטוס זעיר ללא טייס וסיכלה תקיפה נגד אחד מבסיסיה בפרברי בגדד. לא היו נפגעים באירוע. המיליציה הטילה את האשמה בניסיון התקיפה על ארצות הברית.