טראמפ יטיל סנקציות על איראן בשני: "אופציה צבאית על השולחן"

לאחר שביטל את תוכנית התקיפה, אמר נשיא ארה"ב כי בכוונתו להטיל עוד סנקציות נגד טהראן, והוסיף שאינו פוסל מהלך צבאי בעתיד • דיווח: האמריקנים ביצעו מתקפת סייבר נגד איראן לפני יומיים

זמן צפייה: 01:55

המתיחות במפרץ הפרסי: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר אחר הצהריים (שבת) כי "האופציה הצבאית מול איראן עדיין על השולחן". זאת, כיממה לאחר שטראמפ ביטל תקיפה מתוכננת על איראן, בלילה שבין חמישי לשישי, בעקבות הפלת המל"ט האמריקני במפרץ הפרסי, מעל מצרי הורמוז.

עוד הוסיף טראמפ במהלך שיחה עם כתבים בבית הלבן לפני המראתו לסדרת התייעצויות בקמפ דיוויד, כי הוא מתכוון להטיל סנקציות נוספות על איראן, על מנת למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. "בכוונתו להחזיר את איראן להיות גדולה שוב", אמר טראמפ. בנוגע לתקרית הפלת המל"ט אמר הנשיא האמריקני גם כי "הוא מעריך את העובדה שהאיראנים לא הפילו מטוס צבאי מאוייש שנשא עליו 38 אנשים בסמוך למל"ט שהופל".

מאוחר יותר הודיע טראמפ כי גל הסנקציות החדש ייכנס לתוקפו ביום שני הקרוב. "אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני בחסות ההסכם הגרוע שנחתם עם ממשל אובמה, שיאפשר להם להשיג נשק גרעיני בעוד כמה שנים", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

בתוך כך, ה"וושינגטון פוסט" דיווח הערב כי טראמפ אישר מתקפת סייבר על איראן ביום חמישי האחרון. על פי גורמים המעורבים בנושא, מדובר במתקפה שמנעה שימוש במערכות לשיגור טילים. על פי הדיווח, התקיפה נערכה על ידי מפקדת הסייבר האמריקנית, ותוכננה במשך שבועות רבים.

מוקדם יותר הצהיר דובר משרד החוץ האיראני כי טהראן תגיב בנחישות כלפי כל איום ותוקפנות מצד ארצות הברית - כך דווח בסוכנות הידיעות "תסנים". "לא נסכים לשום חדירה לגבולותיה של איראן", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ. דובר צבא איראן מסר כי "כל תקיפה אמריקנית נגד איראן תיענה בפגיעה באינטרסים שלה באזור. איראן לא תפתח במלחמה אך תגיב מיד וביד קשה על כל טעות שיעשה האויב".

כמו כן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף זימן את נציג איחוד האמירויות הערביות והתלונן בפניו שארצות הברית שיגרה את המל"ט משטח מדינתו. בעקבות האיסור שהוציאה ארצות הברית על טיסה בשמי הרפובליקה האסלאמית, ארגון התעופה האזרחי של איראן הצהיר כי "המרחב האווירי הנשלט בידי איראן במפרץ הפרסי, כמו גם נתיבים נוספים, הם בטוחים לחלוטין".

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

הלילה הצהיר טראמפ בריאיון לרשת NBC, כי "הוא אינו מעוניין במלחמה עם איראן, אך אם המצב יגיע לידי כך - הדבר ייגמר בהשמדה חסרת תקדים". עוד הוסיף הנשיא כי הוא אינו מציב תנאים מוקדמים לדיונים עם איראן. "אי אפשר שלאיראן יהיה נשק גרעיני", טען. "אם הם רוצים לבוא לשולחן המו"מ, מצוין. אם לא - הם יכולים להמשך לחיות תחת כלכלה קורסת". כשנשאל לגבי התקיפה המתוכננת באיראן, שהחליט לבסוף לבטלה, השיב טראמפ: "המטוסים עוד לא היו באוויר, אבל הם היו מאוד קרובים לכך. ההתרחשות הייתה קרובה מאוד לנקודת האל-חזור".

אתמול הסביר טראמפ מדוע החליט לבטל את התקיפה באיראן, וכתב בטוויטר כי "היינו דרוכים ומוכנים לתקוף אתמול בלילה שלושה אתרים שונים וכששאלתי כמה אנשים ימותו, הגנרל ענה לי ש-150. עשר דקות לפני התקיפה הוריתי לעצור אותה - כי זו תגובה לא מידתית להפלת מל"ט". עוד כתב הנשיא: "אני לא מודאג, הצבא שלנו מוכן לפעולה והוא בפער החזק ביותר בעולם. הסנקציות פוגעות באיראן ונוספו עוד אתמול. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני אף פעם - לא נגד ארצות הברית ולא נגד העולם".

מפקד משמרות המהפכה באיראן, חוסיין סלאמי, אמר אתמול כי מדינתו נמנעה מהפלת מטוס ועליו 35 בני אדם, שליווה את המל"ט שחדר למרחב האווירי של איראן אתמול - והופל באזור מצרי הורמוז. כמו כן, מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה פרסם הודעה לתקשורת בה טען כי מרכז הבקרה שהפעיל את המל"ט לא נענה לאזהרות איראן כי הוא מתקרב למימיה הטריטוריאליים, ואמר: "הפלת המל"ט מוכיחה שוב שכוחות הצבא האיראניים לא יהססו לפעול כלפי כל איום על הביטחון הלאומי".