הילדות הקשה ומאסר העולם: שפחת המין שרצחה לקוח - וקיבלה חנינה

סינתויה בראון הייתה בת 16 כשירתה למוות באדם שעמו נאלצה לשכב. בחקירתה הסבירה שחשה מאוימת, אך ביהמ"ש שלח אותה לכלא לעשרות שנים. השנה, לאחר שזכתה לתמיכה ציבורית רחב, הומתק עונשה

זמן צפייה: 05:56

סינתויה בראון, שגדלה בשכונה קשה במדינת טנסי שבארצות הברית, נפלה קורבן לעולם הסחר בנשים. בשנת 2004, בהיותה בת 16, נלקחה בראון על ידי לקוח בשם ג'וני מיטשל אלן לדירתו, ובמהלך שהותם בדירה היא ירתה בו למוות.

סינתויה אמרה כי ירתה במיטשל משום שחשה מאוימת. כאשר נשאלה מדוע גם לקחה את כספו, הסבירה שפחדה לשוב אל הסרסור בידיים ריקות. התביעה טענה מנגד כי לא היה מדובר בירי להגנה עצמית אלא בשוד מזוין וכי בראון ירתה במיטשל בעת שישן. בית דין לקטינים בטנסי קבע – באופן שכבר אז היה שנוי במחלוקת – שיש לשפוט את בראון כבגירה והיא הואשמה ברצח ושוד מזוין ונידונה למאסר עולם.

באחת מחקירותיה, סיפרה בראון על חייה הקשים בצלו המאיים של הסרסור שהחזיק בה: "אני זוכרת שבפעם הראשונה שהוא עשה לי משהו, הוא חנק אותי והתעלפתי. הוא היה מדבר אליי בצורה ממש רעה והיה מזריק לי סמים". בראון הוסיפה כי הוא "כיוון אליי אקדחים ואמר לי להתפשט ולהיכנס למיטה עם אחרים".

סינתויה בראון כנערה במהלך המשפט
סינתויה בראון כנערה במהלך המשפט | צילום: חדשות 13

כעשור לאחר שהחלה לרצות עונש מאסר, עלה מחדש העניין בסיפורה ובעיוות הדין הגדול שנעשה לה. ידוענים רבים בארה"ב החלו לפעול לשחרורה, החל מריהאנה, דרך קים קרדשיאן ועד ללברון ג'יימס ודרייק. הלחץ התקשורתי והציבורי עשה את שלו ובחודש ינואר הודיע מושל טנסי, ביל האסלאם, על הענקת חנינה לבראון, שתצא לחופשי בחודש אוגוסט, בגיל 30.

כבר במהלך המאסר הפכה בראון לפעילה חברתית חשובה ומתוך כותלי הכלא החלה להקים ארגון ללא מטרות רווח, המסייע לנערים ולנערות שנמצאים במעגל העוני והפשיעה. עם שחרורה בכוונתה להמשיך ולפעול על מנת לסייע לצעירים במצוקה ולמנוע מהם את החוויה הקשה שחוותה בגיל כה צעיר.