מרכז ויזנטל לבנק בשוויץ: חשוף חשבונות סודיים של 12 אלף נאצים

חוקרים מטעם המרכז פנו למוסד הפיננסי הממוקם בציריך בבקשה לפתוח את חשבונות הגרמנים שנמלטו לארגנטינה בתום המלחמה. לפי מחקרם, מדובר בכסף שנבזז מיהודים במהלך מלחמת העולם ה-2

זמן צפייה: 00:37

מרכז ויזנטל פנה אתמול (שני) לבנק "קרדיט סוויס" שבציריך בבקשה לפתוח חשבונות של 12 אלף תושבי גרמניה שנמלטו לארגנטינה בתום מלחמת העולם השנייה. זאת, בניסיון לאתר את מקור הכסף הרב שנמצא בחשבונות אלו, בהנחה שמדובר בכסף שנבזז מיהודים במהלך המלחמה.

בבנק השוויצרי מוחזקים נכון להיום מיליארדי דולרים, השייכים כאמור ליותר מעשרת אלפים גרמנים שנמלטו והעבירו את הכספים מבואנוס איירס לשוויץ. על פי חוקרי המרכז, הגרמנים נעזרו בעזרת גרמנים אחרים, שחיו בארגנטינה, על מנת לכבס את הכסף הגנוב, להחביא את המקור שלו וכך לבנות לעצמם מאגר כלכלי לגיבוי החיים שלאחר המלחמה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ארה"ב: 3 ניאו נאצים נעצרו בחשד שתכננו להרוג פעילי שמאל

Airbnb נגד ניאו נאצים: 60 משתמשים אנטישמים הוסרו מהאתר

איטליה: נחשף ניסיון להקמת מפלגה נאו-נאצית חדשה

Logo Of Swiss Bank Credit Suisse Is Seen In Basel
בנק ''קרדיט סוויס''

במסעם לאיתור הכספים, גילו חוקרי המרכז שכמויות כסף אדירות הוזרמו לתוך ארגנטינה בעת עליית הנאצים, והושקע בעסקים חוקיים במדינה שניסו להתחבב על מנהיג גרמניה באותה העת, אדולף היטלר.

אך זה לא היה מספיק. בשלב הבא, כך לדברי הבקשה שהוגשה לבנק "סוויס", החברות ואנשי העסקים הגרמנים שבהם הושקע הכסף משכו את הכסף והעבירו אותו לחשבון בבנק, והוא פוזר בין חשבונות רבים על מנת לטשט את העקבות.

במשך שנים, מידע זה הוסתר לחלוטין, אך העתק יחיד ואחרון שבו נמצאים כל שמות הגרמנים נמצא כמעט במקרה על ידי המכון בארכיון, ושם התגלה כי הכסף הוסתר בבנק, שבעלותו הועברה לידי "סוויס" כמה שנים לאחר מכן. מהמכון לא נמסר מה כמות הכסף שנמצאת בבנק, אך על פי דיווחים - מדובר ב-33 מיליארד אירו.

מקרדיט סוויס נמסר בתגובה: "בין השנים 1997 ל-1999 לערך, ערכה ועדה עצמאית של קרדיט סוויס ושל כ-60 בנקים שוויצריים אחרים, חקירה שחיפשה אחר חשבונות בנק שייתכן כי היו בבעלות קורבנות רדיפות הנאצים. הוועדה, בראשותו של פול א. וולקר (Paul. A. Volcker) הגיעה למסקנה כי חקירתה הייתה "חסרת תקדים. […] ומאמץ אינטנסיבי ומתמשך של צוות חשבונאות משפטית גדול […] סיפק הערכה שלמה ומלאה, ככל שזו ניתנת לביצוע סביר בימינו, של מצב החשבונות בשוויץ של קורבנות רדיפות הנאצים. אף על פי כן, אנו נבצע בדיקה חוזרת של העניין".