לקראת פרסום דו"ח פארטי-גייט: ג'ונסון ממשיך להסתבך

תמונה חדשה שפרסמה רשת itv הבריטית מציגה את ראש ממשלת בריטניה חוגג במסיבה במעונו בדאונינג 10 בשיא גל הקורונה. הפרסום מגיע בתזמון גרוע עבור ג'ונסון, שממתין היום לפרסום הדו"ח המיוחד בנוגע לשורת המסיבות שג'ונסון השתתף בהן בזמן הקורונה בניגוד לנהלים

בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה מסיבה פארטיגייט
בוריס ג'ונסון במסיבת בשיא גל הקורונה בשנת 2020 | צילום: itv news

התלקחות פוליטית בדאונינג 10: תמונה חדשה שפרסמה היום (שלישי) רשת itv הבריטית, חושפת שוב כיצד ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, חגג במסיבות במשרדו הממשלתי בלונדון בשיא גל הקורונה של שנת 2020, בעוד שברקע התקיימו הגבלות הקורונה הנוקשות שאותן הוא עצמו קבע.

התמונה התגלתה לקראת הפרסום הצפוי היום של הדו"ח המיוחד פארטי-גייט, סביב החקירה בנושא מסיבות הקורונה שהתקיימו במשרדי הממשלה בזמן הסגר והביאו ללא מעט ביקורת מצד הציבור בבריטניה. הדו"ח הראשוני שפרסמה משרתת הציבור הבכירה סו גריי עוד בתחילת השנה, תיאר סביבת עבודה משכרת ומפגשים המוניים, בזמן הסגרים במדינה.

בין היתר, הדו"ח חשף "כישלון מנהיגותי בדאונינג 10 ובמשרדי הממשלה, כישלון חמור בעמידה בסטנדרטים גבוהים, צריכה מופרזת של אלכוהול והתנהגות שקשה להצדיק". עם זאת, ממצאי הדו"ח לא העמידו בסכנה את כהונתו של בוריס ג'ונסון ואת הקריירה הפוליטית שלו, מכיוון שאינו מאשים באופן ישיר את ראש הממשלה הבריטי באירועים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

לאחר פרסום הדו"ח, עלה ג'ונסון לנאום בפרלמנט הבריטי, התנצל - וספג קריאות בוז. "אני מבין את הכעס שאנשים חשים, עליי ללמוד. אני רוצה להגיד לעם של המדינה הזו, אני יודע מה הבעיה כאן. שאי אפשר לסמוך על הממשלה. ואני אומר: אפשר לסמוך עלינו. אמרנו שנעביר את המדינה דרך המגיפה, והעברנו".

ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר, עלה לנאום לאחר מכן ואמר כי "בזמן שבירת החוקים ראש הממשלה הראה לנו חוסר נאמנות. ועכשיו הוא מתרץ כהרגלו, אפילו עכשיו הוא מסתתר מאחורי חקירות המשטרה. להוביל את העם זו זכות, התפקיד דורש נאמנות. לא משנה איזו מפלגה אתם, ההגינות ואמון הציבור הוא מעל הכל, אין דמוקרטיה ללא אמון הציבור".

כזכור, הצהובון הבריטי "המירור" חשף בינואר האחרון כי עובדי מעון ראש הממשלה הרשמי בדאונינג 10 שבלונדון ערכו מסיבות במהלך הסגרים, בידעת ובעידוד ראש הממשלה ג'ונסון. מקור שעבד במעון בשנת 2020 סיפר כי המסיבות נקראו "זמן יין בשישי" ונערכו באופן קבוע.

File Photo: British Prime Minister Johnson Walks Outside Downing Street In London
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מול המעון בדאונינג 10 | צילום: רויטרס

המסיבות נערכו אף שבאותה העת היה איסור התקהלות במקומות סגורים, וג'ונסון אף עודד את עובדיו לקיים אותן על מנת "לשחרר לחץ". המסיבות נערכו באופן קבוע ועובדי המקום אף השקיעו וקנו מקרר משקאות בשווי 140 פאונד לצרכי המשקאות למסיבות.

חשיפת המסיבות הביאה ספקות לגבי השאלה אם ג'ונסון יוכל להמשיך לכהן בתפקידו. באחת הפעמים סופר כי נערכה מסיבה בערב שלפני הלוויית הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה, באפריל האחרון. עובדי המעון הגיעו, לפי הדיווחים, לסופרמרקט קרוב ומילאו מזוודה בבקבוקי אלכוהול בשביל המסיבה. מהמעון הרשמי נשלחה התנצלות לבית המלוכה.