ראש ממשלת בריטניה: "הטרור לא יובס רק בכוח"

ראש ממשלת בריטניה כינסה מסיבת עיתונאים דחופה, לאחר שמניין ההרוגים בפיגוע בלונדון עלה לשבעה. ראש העיר: "לא ניתן לטרור לנצח אותנו"

"אין קשר בין שלושת אירועי הטרור האחרונים" - כך עדכנה היום (ראשון) ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי. שעות ספורות לאחר פיגוע הטרור הקטלני בלונדון, שגבה את חייהם של שבעה בני אדם ופצע עוד עשרות, התייצבה מול המצלמות כדי לדבר לעם הבריטי ולעולם כולו. מוקדם יותר היום הודיעה על השבתה זמנית של קמפיין הבחירות שלה לאור האירועים הקשים, ארבעה ימים בלבד לפני הבחירות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לדברי מיי, אמנם אין קשר בין הפיגוע הקטלני במנצ'סטר לבין זה שאירע אמש בלונדון, אולם כן עומדת מאחוריהם אותה אידיאולוגיה משותפת המתנגדת לערכי המערב. מיי הוסיפה כי האינטרנט הוא סביבה המאפשרת את טיפוח והפצת האידיאולוגיה הזו, והדגישה כי על הממשל לפעול לצמצום המגמה. לדבריה, "הטרור לא יובס רק בכוח". עוד חשפה כי המשטרה הצליחה למנוע חמישה אירועי טרור נוספים בתקופה האחרונה.

"הגיע הזמן להגיד מספיק זה מספיק", הדגישה מיי. "עלינו להמשיך לחיות את חיינו כרגיל ולדבוק בערכים שלנו, אבל כשזה מגיע לטרור דברים צריכים להשתנות. שתי מפלגות השהו את הקמפיין שלהן - אולם אסור לתת לטרור להשפיע על התהליך הדמוקרטי, ולכן המפלגות יחזרו לקמפיינים מחר והבחירות ייערכו כמתוכנן, ביום חמישי הקרוב".

מפקדת המשטרה: "האירוע תחת שליטה"

זמן קצר לאחר דברי מיי, נודע כי מבצע משטרתי מתרחש במזרח לונדון, כשתצלומי אוויר העידו על אמבולנסים באזור. על פי הדיווח המבצע מתנהל בכתובתו של אחד מהמחבלים שביצע את הפיגוע אתמול. מפקדת המשטרה קרסידה דיק אמרה מוקדם יותר היום כי האירוע נמצא תחת שליטת המשטרה, וכי אין כוונה לעצור חשודים נוספים. "העדיפות העליונה כרגע היא לפעול יחד עם הקולגות שלנו בשירותי המודיעין והבטחון כדי לקבל את כל המידע אודות האחראים לפיגוע, כמו גם הרקע לו", הדגישה.

"אין מילים לתאר את היגון והכעס שהעיר שלנו חשה היום", אמר הבוקר סאדיק חאן, ראש עיריית לונדון. "אני מזועזע וזועם על כך שהטרוריסטים הפחדניים האלה בחרו לתקוף תושבי לונדון חפים מפשע ועוברי אורח שנהנו מערב שבת. אין הצדקה למעשה הזה, ואני אומר בבירור שלעולם לא ניתן להם לנצח או להפחיד את תושבינו".

פיגוע משולב: דריסה ודקירה

המחבלים דרסו באמצעות רכב מסחרי עוברי אורח שהלכו על גשר לונדון, ולאחר מכן ירדו מהמכונית כשהם חמושים בסכין והחלו לדקור אנשים סמוך למתחם האוכל "בורו". השוטרים חיסלו את המחבלים, שלבשו על גופם מה שנראה תחילה כמו מטען נפץ, אך לאחר בדיקה התברר כי מדובר בזיוף.

שלושת המחבלים נורו על ידי המשטרה ונהרגו. "המחבלים נורו תוך 8 דקות מהדיווח הראשון", אמר מארק ראולי, מהיחידה למלחמה בטרור בלונדון. "השוטרים הגיבו במהירות ובאומץ שלושת החשודים החמושים נורו ונהרגו במתחם ה'בורו', הם לבשו על גופם מה שנראה תחילה כמו מטען נפץ, אך בסוף התברר כי מדובר בתרמית".