סין מאיימת: "אם טייוואן תכריז על עצמאות - לא נהסס לפתוח במלחמה"

במסגרת המפגש בין שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה ומקבילו האמריקני לויד אוסטין, הכריז פנג'ה כי "אם מישהו יעז לפצל את טייוואן מסין, נילחם בה בכל מחיר, תוך שמירה על ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של סין". נשיאת טייוואן הגיבה: "טייוואן נחושה להגן על עצמה. לא ניכנע ללחצים"

שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה
שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה | צילום: רויטרס

במסגרת הפסגה הביטחונית האסייתית שמתקיימת בימים אלו בסינגפור, שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה הזהיר את מקבילו האמריקני לויד אוסטין, מפני אפשרות שטייוואן תכריז על עצמאותה ו"תתנתק מסין". לדבריו, "אם מישהו יעז לפצל את טייוואן מסין, לא נהסס לפתוח במלחמה נגדה, להילחם בה בכל מחיר ולרסק כל ניסיון שכזה, תוך שמירה על ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של סין". הדברים נאמרו במסגרת מפגש משותף שערכו שני הצדדים בשולי הפסגה שנמשך כשעה, והשיחות בין השרים תוארו על ידם כ"חיוביים".

בתגובה, מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין הרגיע את בן שיחו ואמר כי "ארה"ב מחויבת לשמירה על הסטטוס קוו באזור ובהתאם לכך, היא עודנה מכירה במדיניות 'סין האחת' - הכרה בבייג'ינג כממשלה היחידה של סין והמשך התנגדות לעצמאותה של טייוואן". המזכיר אוסטין קרא לסין להימנע ממהלכים חד צדדים שמערעים את היציבות באזור. כמו כן, הוא הדגיש בפניו את החשיבות שיש בהמשך השמירה על ערוצי התקשורת בין המדינות, כדי למנוע מצבים של חוסר הבנה ביניהן.

המפגש בין שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה ומקבילו האמריקני לויד אוסטין
המפגש בין שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה ומקבילו האמריקני לויד אוסטין | צילום: רויטרס

המפגש בין שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה ומקבילו האמריקני לויד אוסטין
המפגש בין שר ההגנה הסיני ווי פנג'ה ומקבילו האמריקני לויד אוסטין | צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים, חיל האוויר של הצבא הסיני הגביר את תדירות הגיחות האוויריות שהוא מבצע בשטח האווירי של טייוואן, כאשר לפני כשבועיים, טייוואן הודיעה כי 30 מטוסי קרב סיניים פלשו לשטחה האווירי - "הפלישה הגדולה ביותר מאז חודש ינואר". טייוואן הקפיצה מטוסי קרב כדי להזהיר את השיירה שפלשה לשטחה, שלבסוף חזרה לסין.

כזכור, בחודש שעבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז כי מדינתו תתערב צבאית כדי להגן על טייוואן – אם סין תנסה להשתלט עליה בכוח. "זו ההתחייבות שלקחנו על עצמנו". ביידן הדגיש כי ארה"ב תישאר מחויבת למדיניות "סין אחת", עם זאת, הדגיש הנשיא האמריקני שהמדיניות לא נותנת לסין את הזכות להשתלט על טייוואן.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

"אנחנו מסכימים למדיניות 'סין האחת' ולכל ההתחייבויות הקודמות אליהן סיכמנו. אבל הרעיון שניתן לכבוש את טייוואן בכוח, ורק בכוח, הוא לא ראוי", אמר ביידן והוסיף שההשתלטות, לדבריו, "תפרק את המחוז כולו והפעולה תהיה דומה למה שקרה באוקראינה – אז הנטל כבד אף יותר".

נשיאתה של טייוואן, צאי יינג-ון, הגיבה לאזהרות ששיגר שר ההגנה הסיני ואמרה כי "טייוואן נחושה להגן על עצמה. אנחנו בטוחים שההחלטה הזו תגבש את המדינות דמוקרטיות האחרות לסייע למטרתנו בעת הצורך. רק לתושבי טייוואן יש הזכות להחליט על עתידו של האי". הנשיאה הוסיפה כי מדינתה אינה מעוניינת במלחמה, אם כי ציינה שטייוואן תפעל להגן על עצמה בבוא היום. בהקשר זה, יינג-ון התייחסה למלחמה באוקראינה: "בזמן שאנו עדים לזוועות שמתבצעות נגד הדמוקרטיה שבמרחק חצי עולם מאיתנו, אני מדגישה, גם טייוואן לא תיכנע ללחץ, ממש כמו האוקראינים".

נשיאת טייוואן טסאי אינג-ון
נשיאת טייוואן, צאי יינג-ון | צילום: רויטרס

מטוסי קרב סיניים
מטוסי קרב סיניים | צילום: רויטרס