לקראת עימות? סין וארה"ב מפגינות כוח לפני ביקור פלוסי בטאיוואן

לאחר המסר המאיים ששיגר משרד החוץ הסיני בנוגע לביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני בטאיוואן, כוחות צבאיים כבדים נראו בדרכם לחופי מחוז פוג'יאן בסין. בתגובה, הצבא האמריקני שלח ספינות קרב לאזור. פלוסי צפויה להגיע לטאיוואן אחר הצהריים

זמן צפייה: 00:15

ביקור פלוסי בטאיוואן: לאחר שאתמול שיגר משרד החוץ הסיני אזהרה לגבי ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, בטאיוואן, סין מגבירה כוננות. בצילומים ממחוז פוג'יאן שפורסמו היום (שלישי) על ידי כלי תקשורת זרים, נראים כלי רכב צבאיים וטנקים עושים דרכם אל החופים הסמוכים לטאיוואן. הבוקר (שלישי) דווח כי כמה מטוסי קרב סיניים טסו סמוך לגבול עם טאיוואן ככל הנראה כדי לשלוח אמירה.

בתוך כך, חיל הים האמריקני פרס ארבע ספינות קרב ממזרח לטאיוואן. המטוס של פלוסי צפוי לנחות בטאיפיי בשעות אחר הצהריים (שעון ישראל). צבא טאיוואן הודיע כי ישלח מטוסי קרב ללוות את פלוסי, בעוד שהיא עושה דרכה במרחב האווירי של המדינה. רשת CNN דיווחה בשבוע שעבר כי על פי מקורות מקורבים ההשלכות הצפויות הן בפן המדיני בעיקרן, וכי הסיכוי להסלמה צבאית אינו גדול, כיוון שגם סין לא מעוניינת שדברים "יצאו משליטה".

יו''ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי
יו''ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי | צילום: רויטרס

בטאיוואן, יש מי שמאשים את ארה"ב בהיעדר תיאום בנושא, ובכירים בממשלת טאיוואן טענו בפני העיתון "פיננשל טיימס" כי ממשל ביידן לא דן עם ממשלת טאיוואן בשיקוליו לגבי הביקור המתוכנן של פלוסי, וגם לא שיתפו אותם בפרטים צעדי הצבא האמריקני לוודא שבייג'ינג לא תוכל להגיב לביקור בתוקפנות כלפיי טאיוואן.

יו"ר המטות המשלובים הגנרל האמריקני, הגנרל מארק מילי אמר בעת ביקורו באינדונזיה בשבוע שעבר כי "הצבא הסיני הפך לאגרסיבי ומסוכן משמעותית בחמש השנים האחרונות. מספר היירוטים של מטוסים וספינות סיניות באזור האוקיינוס ​​השקט גדל באופן משמעותי בתקופת הזמן הזו, ומספר האינטראקציות הלא בטוחות עלה בהתאם. המסר הוא שהצבא הסיני, באוויר ובים, הפך לתוקפני בצורה משמעותית יותר ובאופן ניכר".