בפעם השנייה ביממה האחרונה: טילים נורו לעבר טאיוואן

במסגרת תרגיל של צבא סין, טילים סיניים חצו פעם נוספת את הגבול האווירי עם האי השכן. גורמים ביטחוניים באי דיווחו על התנהגות פרובוקטיבית של הצבא הסיני, נשיאת טאיוואן אמרה: "מוכנים להגיב אם נידרש לכך"

זמן צפייה: 00:33

לאחר שאתמול דווח בערוצי החדשות בטאיוואן כי 11 טילים בליסטיים סיניים שוגרו לעבר שטחה הימי, גם הבוקר (שישי) חצו טילים סיניים את הגבול האווירי עם טאיוואן - כך דווח בעיתון הבריטי "הגרדיאן". לפי הדיווחים, כ-20 טילים נורו במסגרת תרגיל גדול של הצבא הסיני, וכ-10 ספינות של חיל הים הסיני חצו את הגבול הימי לזמן קצר, ולאחר מכן נשארו בקרבתו. מזכיר המדינה של ארה"ב, אנוטני בלינקן, אמר היום בוועידת מזרח אסיה (EAS) שמעשיה של סין "פרובוקטיביים באופן בוטה" והאשים את המדינה שהיא מנסה לאיים לא רק על טאיוואן, אלא על כל שכנותיה בנוסף.

שר ההגנה של טאיוואן דיווח לעיתון הבריטי כי כוחות הצבא הסיני "התגרו במפוגן", בעוד שלפי הסיניים, זוהי הפעם הראשונה שהם חוצים את הגבול האווירי עם טאיוואן. נשיאת טאיוואן הוציאה הודיעה רשמית ובה כתבה: "מוכנים להגיב אם נידרש לכך".

חדירות המטוסים סיניים לשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג
חדירות המטוסים סיניים לשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג | צילום: רויטרס

האירוע התרחש על רקע המתיחות בין שתי המדינות, לאחר ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, בטאיוואן מוקדם יותר השבוע. במהלך ביקורה באי ערכה פלוסי מסיבת עיתונאים יחד עם נשיאת טאיוואן, בה הביעה את תמיכתה: "טאיוואן היא אחת מהדמוקרטיות החופשיות בעולם, ותושביה הוכיחו לעולם שבעזרת תקווה, אומץ ונחישות ניתן לבנות עתיד שלו ומשגשג גם להוכח האתגרים העומדים בפניהם. עכשיו יותר מתמיד, הסולידריות של אמריקה כלפי טאיוואן היא קריטית, וזה המסר שאנחנו מביאים כאן היום".

יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי בטאיוואן יחד עם סגן נשיאת טאיוואן
יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי בטאיוואן יחד עם סגן נשיאת טאיוואן | צילום: רויטרס

בתוך כך, הערוץ האמריקני "פוקס ניוז" פרסם בחמישי את דבריהם של בכירים במודיעין האמריקני בעבר ובהווה, שהעריכו כי סין עשויה לפלוש לטאיוואן תוך 18 חודשים בלבד, טרם הבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בחודש נובמבר 2024. לדברי הבכירים, סין רואה הזדמנות בפרק הזמן הזה לפלוש לטאיוואן.

"מה ששונה עכשיו, הוא שיש לנו מידע מודיעיני שזה הפך מתרחיש בלתי מוגדר, מעורפל, לאמונה סינית אמיתית לפיה יש חלון הזדמנויות לפלישה ב-18 החודשים הבאים", אמר אחד מן הבכירים. "אני לא חושב שזה צירוף מקרים שחלון ההזדמנויות הוא במקביל לתקופת ממשל ביידן", הוסיף. בכיר אחר הדגיש כי הפלישה עלולה להתרחש לפני השבעת הנשיא האמריקני הבא בינואר 2025.