מצב החירום בצ'ילה נמשך: כ-1,500 מפגינים נעצרו ו-11 נהרגו

המחאות במדינה, שהחלו לאחר שהממשלה הודיעה שתעלה את מחירי הנסיעה ברכבת המטרו, נמשכות זה היום השלישי. נשיא המדינה הודיע כי ירחיב את מצב החירום לערים נוספות. "אנחנו במלחמה"

מחאות בצ'ילה | צילום: רויטרס

מספר המפגינים שאיבדו את חייהם בהפגנות בצ'ילה עלה הלילה (שני) ל-11. כמו כן, נעצרו כ-1,500 בני אדם. נשיא המדינה, סבטסיאן פיניירה הודיע כי ירחיב את מצב החירום שהכריז על ערים נוספות מלבד הבירה. "אנחנו במלחמה נגד אויב חזק ולא מתפשר, שלא מכבד אף אחד", הכריז פיניירה ביום ראשון.

מנתונים רשמיים עולה כי יותר מעשרת אלפים חיילים נשלחו לרחובות העיר על מנת להשתלט על המחאה. עוד דווח על כ-40 מקרי ביזה. "מדובר בשבוע זעם", אמר לעיתון "הגרדיאן" פטריסיו נביה, מומחה למדעי החברה במכון ללימודי אמריקה הלטינית והקריביים בניו יורק.

ההפגנות, שהחלו בבירה סנטיאגו בשבוע שעבר, פרצו לאחר שהממשלה הודיעה שתעלה את מחירי הנסיעה ברכבת המטרו במדינה. נשיאת איגוד עובדי המטרו בבירה, פאולה ריבס, אמרה כי העלייה במחירים אינה מה שהוביל למחאה. "ההפגנות פרצו בשל הפנסיות הנמוכות, ההפרטה של המים, העלייה במחירי החשמל, מערכת הבריאות הכושלת והצורך בזכויות חינוך שוות", הסבירה ריבס. "מחירי המטרו הם רק הטריגר, זה סמלי. זה פשוט גרם לאנשים לומר 'די', לא ישתיקו אותנו יותר", הוסיפה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

צ'ילה: מצב חירום הוכרז בבירה בעקבות מחאות על יוקר המחיה

העיתונים באוסטרליה הושחרו – במחאה על חקיקה נגד חופש העיתונות

אחרי ההפגנות האלימות – מנהיג קטלוניה: "קוראים לדיאלוג"

צ'ילה, סנטיאגו, מחאות
מחאות בצ'ילה | צילום: רויטרס

מומחים מסבירים כי המחאה, הראשונה במדינה מזה שלושה עשורים, פרצה כתוצאה מתחושת תסכול עמוקה של רבים על כך שאינם חשים כלל בצמיחה הכלכלית שחווה המדינה. "זה לא בגלל כרטיסי המטרו, זה כי הם סוחטים אותנו כמו לימון", אמרה בסי גלרדו פרדו, סטודנטית למשפטים בת 34 שהצטרפה למחאה.

כזכור, מצב חירום הוכרז ביום שבת בסנטיאגו בעקבות הפגנות במחאה על עליית מחירי רכבת המטרו, שהפכו אלימות. המפגינים, מרביתם תלמידי תיכון וסטודנטים פרצו לתחנות הרכבת התחתית, גרמו לנזק רב ברחבי העיר ועצרו את תנועת התחבורה.

בתמונות שפורסמו ברשתות הטלוויזיה ניתן לראות את המוחים זורקים אבנים, תוקפים רכבי משטרה ושורפים אוטובוס. השוטרים המקומיים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות בהם גז מדמיע ואלות נגד המפגינים.

נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, דיבר בטלוויזיה המקומית ואמר כי מטרתו של מצב החירום הוא "לשמור על הסדר הציבורי, להבטיח את שלום הציבור ולמנוע נזק לרכוש ציבורי". במהלך זה פיניירה מאפשר לרשויות לצמצם את חופש התנועה של אזרחיו ואת זכותם להתאגד במחאה. עוד אמר הנשיא כי כי ממשלתו "קוראת לדיאלוג על מנת להקל על סבלם של אלה המושפעים מעליית מחירי דמי הנסיעה".

צ'ילה היא אחת המדינות העשירות באמריקה הדרומית, אך גם אחת הלא שוויונית. הטענות על יוקר המחייה והקריאות לרפורמות כלכליות במדינה הולכות וגוברות, במיוחד בבירה סנטיאגו המאכלסת כשישה מיליון בני אדם. מוקדם יותר החודש, הממשלה הגדילה את מחיר דמי הנסיעה בכדולר ורבע לנסיעה בזמן שעות השיא, מה שעורר את גל המחאות.