ההתעללות וההשתקה: הדוח החריף על הפגיעות המיניות בכנסיות

בדוח שכולל 263 עמודים הובא סיפורם של 166 ילדים, רובם בגילי 14-10, שדיווחו במשך שנים על התעללות מינית בקולורדו, אך ראשי הכנסייה העדיפו להתעלם מהטענות - ואף לשלם לעיתים דמי שתיקה

דוח שפורסם אתמול (רביעי) בארה"ב חשף עשרות רבות של מקרי התעללות מינית בילדים בכנסייה הקתולית. מהדוח עלה כי לפחות 166 ילדים עברו התעללות בידי 43 כמרים קתולים בקולורדו מאז 1950 - מספרים גבוהים הרבה יותר משנחשפו בעבר.

את הדוח, שכולל 263 עמודים, הציג התובע הכללי לשעבר של קולורדו רוברט טרויר, שהאשים את הארכיבישופים של דנוור, פואבלו וקולורדו ספרינגס בכך שטיפחו תרבות של סודיות בשביל להסוות את המקרים הקשים - וכל זאת על חשבון הילדים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

איומים על חיי האם שנאבקה מול הרב שהבטיח לרפא את בתה

גנץ ביקש להיפגש עם נתניהו; הליכוד: "ייפגשו בימים הקרובים"

דיווח פלס': צה"ל הרס שוב את בית המחבל שרצח את רונן לוברסקי

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

מרבית המקרים אירעו לפני עשרות שנים, אם כי נטען שמקרה אחד התרחש לא מזמן כך שמבחינת החוק הוא עדיין תקף לתביעה על ידי הקורבן אם ירצה בכך. אירוע ספציפי זה הועבר לחקירת הרשויות והעבריין טרם זוהה.

עוד עלה מהדוח כי כומר אחד, שכבר אינו בין החיים, הטריד לפחות שתי ילדות - והכול עשה במסווה שכביכול לימד אותן לשחות או להחליק על הקרח. קורבן אחר סיפר גם כן כי עבר התעללות על ידי כומר, אבל העדות שלו לא תועדה ולא הועברה לטיפול רק מכיוון שהממונים על הכנסייה היו בקשר חברי עם אותו כומר.

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

מבין 166 הקורבנות, רובם המכריע היו בנים בגילי 14-10. כבר בשנת 2008 שילם הארכיבישוף של דנוור יותר מחמישה מיליארד דולר בשביל ליישב 16 תלונות על התעללות בכנסייה - כולל תלונה על כומר שהטריד לפחות 63 ילדים. כמו כן, בשנת 2002 פורסם לראשונה שהכנסייה הקתולית שילמה יותר משלושה מיליארד דולר עבור קורבנות שדיווחו על התעללות.

לאחר חשיפת התחקיר יצא הארכיבישוף של דנוור בהצהרה לכלי התקשורת, התנצל בפני הקורבנות והוסיף כי למרות שדבריו אינם כיכולים להקל על סבלם, הבטיח "לעשות הכול על מנת שזה לא יקרה שוב".

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

לאור הפרשה, יצא הארגון למען אנשים שעברו התעללות מינית על ידי כמרים בקריאה למחוקקים בקולורדו לנקוט באמצעים בכדי למנוע מקרים כאלה בעתיד, והוסיפו כי יש לשנות את המגבלות על קורבנות שמבקשים לספר את סיפורם - למרות שעבר זמן רב.