"אישה אולצה לשתות מהאסלה": מחוקקים נגד מחנות המעצר בארה"ב

מדיניות הפרדת המשפחות של הנשיא טראמפ עולה שוב לכותרות לאחר ביקור חברת קונגרס במחנה בדרום המדינה, שסיפרה כי נשים במעצר "פרצו בבכי בגלל הפחד מענישה, טראומה וייאוש"

הפגנה נגד מדיניות הפרדת המשפחות בטקסס
הפגנה נגד מדיניות הפרדת המשפחות בטקסס | צילום: רויטרס

תמונת הזוועה שפורסמה בשבוע שעבר, שבה נראים אב ובתו שטבעו למותם בנהר בניסיון לחצות את הגבול הדרומי לארצות הברית, העלתה שוב לסדר היום הציבורי את סוגיית מחנות המעצר למהגרים לא חוקיים המנסים להיכנס לארה"ב. אתמול (שני) ביקרה במחנה בטקסס חברת הקונגרס הדמוקרטית, אלכסנדריה אוקסיו קורטז, על אף שבתחילה נאסר על עיתונאים ואפילו על מחוקקים לבקר במחנות המעצר בגבול מקסיקו-ארה"ב. אוקסיו קורטז הגיעה לגבול הדרומי כדי לחקור את תנאיהם של העצורים, ובצאתה חלקה עדות של אם עצורה שביקשה מי שתיה, ולטענתה נשלחה לשתות מים מהאסלה.

על פי הערכות, אלפי קטינים בהם פעוטות, מוחזקים במחנות לאורך הגבול לאחר שהופרדו מהוריהם, ומעדויותיהם עולה כי הם מוחזקים בתנאים קשים: מספר ילדים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי אינם מקבלים סבון או משחת שיניים, ואמהות קטינות דיווחו כי אינן מקבלות חיתולים וילדיהן מסתובבים עירומים או בביגוד מלוכלך.

ניסיונות הממשל לטעון כי מחנות המעצר "בטוחים וסניטריים" על אף היעדר מוצרי ההיגיינה נתקלו בביקורת קשה, הן מצד המערכת המשפטית והן מצד הציבור. עיתונאי שהוחזק בשבי בסומליה ב-2012 סיפר כי שוביו אפשרו לו גישה יומית למקלחת, וכן סבון, משחת שיניים ומזרון ספוג לישון עליו. דיוויד רודס, עורך ב"ניו יורקר" שישב בשבי באפגניסטן כתב בפשטות בחשבון הטוויטר שלו: "הטאליבן סיפקו לי סבון ומשחת שיניים".

עוד בחדשות 13:

טראמפ על מעצר ילדי המהגרים: "סיפורים מזויפים של עצב ויגון"

טראמפ לא מוותר על מדיניות הפרדת הילדים מהוריהם המהגרים

באישון לילה: 1,600 ילדי מהגרים הועברו ל"עיר האוהלים" בטקסס

אם וילדיה מנסים בורחים מגז מדמיע בגבול מקסיקו-ארה''ב
אם וילדיה מנסים בורחים מגז מדמיע בגבול מקסיקו-ארה''ב | צילום: רויטרס

"מצב רפואי ירוד, טראומה וייאוש"

ביקורה של אוקסיו קורטז הציף לפני השטח גם את סוגיית היחס של עובדי משמר הגבול האמריקני כלפי המהגרים העצורים במחנות הללו. כתבת תחקיר שהתפרסמה אתמול באתר "פרופאבליקה" טענה כי אלפי עובדים במשמר הגבול חברים בקבוצת פייסבוק סודית בה הם לועגים לעצירים, מעלים תמונות מבזות שלהם ואף צוחקים על הילדים שמתו בזמן שהיו בחזקת ארצות הברית. אוקסיו קורטז, בעצמה ממוצא היספאני, זוכה ללעג רב בקבוצה, שנע על פי התחקיר בין תמונות פורנוגרפיות מזויפות שלה להצעות "לזרוק עליה בוריטו" בזמן ביקורה במחנה.

לטענת חברת הקונגרס הצעירה, העובדים המתבטאים בצורה מבזה ברשת אינם עשבים שוטים. "מדובר בתרבות עבודה אלימה", אמרה בצאתה מהביקור במחנה. "ראיתי איך הסוהרים מתנהגים לעצירות ומדברים אליהן בצורה מאיימת ומטרידה, וזאת ההתנהגות הייצוגית שלהם – כשחברת קונגרס מגיעה לביקור".

"הדבר המטריד ביותר במפגש עם העצירות", סיימה אוקסיו קורטז את דבריה. "הוא שהן סיפרו שהן עלולות להיענש על כך שחשפו בפנינו את התנאים בהן הן חיות. הן פרצו מולנו בבכי, בגלל הפחד מענישה, מצבן הרפואי הירוד, היעדר שינה, טראומה וייאוש".

ילדים הולכים בטור במתקן מעצר בטקסס, על גבול מקסיקו
ילדים הולכים בטור במתקן מעצר בטקסס, על גבול מקסיקו | צילום: רויטרס

טראמפ: "אני זה שמאחד משפחות שהופרדו"

טראמפ עצמו מרבה להתייחס למה שהוא מכנה "המשבר בגבול מקסיקו", ואף לפני כמה חודשים הכריז על מצב חירום לאומי כדי לפתור אותו, אך ממעט להתייחס למחנות המעצר ולמדיניות הפרדת המשפחות שהנהיג.

בשבוע שעבר אף הכחיש הנשיא האמריקני כי הוא מנהיג את המדיניות הקשה, וטען כי הוא זה שמאחד משפחות שהופרדו בתקופת נשיאותו של אובמה. זאת על אף שהפרדת משפחות לא הייתה נהוגה באופן גורף בתקופת הנשיא הקודם – אלא רק במקרים בהם ההורים היוו סכנה לשלומו של הילד או כאשר נעצרו בגין עבירות פליליות.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

"אובמה הוא זה שהנהיג את מדיניות הפרדת המשפחות, אני ירשתי ממנו את ההפרדה", טען בשבוע שעבר בריאיון למגזים "טיים". "המחנות נבנו בתקופתו של אובמה, אני זה שמאחד בין המשפחות שהופרדו. אבל כשמאחדים משפחות מחדש, זה מעודד משפחות נוספות לבוא".

בחודש ינואר התייחס הנשיא טראמפ למדיניות ההפרדה וטען כי לא מדובר כלל במשפחות, ואמר כי "אנשים רעים מאוד נכנסים לארצות הברית ומנצלים ילדים. אלה לא הילדים שלהם, הם אפילו לא מכירים אותם. הם לא הכירו את הילדים 20 דקות אפילו והם תופסים ילדים ומנצלים אותם כדי להיכנס".