"שיתף פעולה ברצח אלפי יהודים": נפתח משפטו של חייל נאצי בן 93

ברונו דיי, שנעצר לאחר שנמצאו מדי SS עם שמו, יובא לדיון ראשון במשפטו שנערך בגרמניה. על פי כתב האישום, הוא היה מודע לזוועות שהתרחשו במחנה ססטהוף בפולין והיה "אחד הברגים במכונת הרצח"

משפטו של ברונו דיי, גרמני בן 93, הנאשם בשיתוף פעולה ברציחתם של 5,230 אסירים בין השנים 1945-1944, ייפתח היום (חמישי) בהמבורג. המשפט זוכה לסיקור תקשורתי נרחב כיוון שהוא עלול להיות אחד המקרים האחרונים שבהם יוגש כתב אישום נגד אדם על פשעיו בתקופת השואה.

על פי כתב האישום, דיי היה "אחד הברגים במכונת הרצח" בזמן ששירת במחנה סטטהוף שבצפון פולין והיה מודע לזוועות שהתרחשו בו. זאת לאחר שהצטרף ליחידת ה-SS של הנאצים כשהיה בן 17.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר 80 שנה: יצירות אומנות שהנאצים גנבו הושבו למשפחה יהודית

בחירות בפולין: המפלגה שהובילה את "חוק השואה" ניצחה שוב

קריאה בפולין: "על גרמניה לשלם פיצויים בגין מלחמת העולם ה-2"

מחנה סטטהוף
מחנה סטטהוף | צילום: טויטר

דיי שיתף פעולה עם חוקריו וסיפר: "ככל הנראה ידעתי שהאסירים היו יהודים שלא ביצעו כל פשע, והיו כלואים רק בגלל מוצאם". עם זאת, לטענתו הוא לא אשם, משום שלדבריו גם אם היה עוזב את המחנה המשטר הנאצי היה מוצא "מישהו אחר שיעשה את העבודה".

מדיווחים בתקשורת בגרמניה עולה כי מקרי הרצח שבהם מואשם דיי בוצעו באמצעות יצירת ושימור תנאים בהם התפשטו מחלות ומניעת גישה לתרופות, אוכל ומים מהאסירים שבמחנה. כמו כן, רציחת 200 בני אדם נוספים בגז ציקלון B ו-30 אסירים בעזרת מכשיר שנבנה במיוחד להרג. התביעה בגרמניה אף טוענת כי דיי גרם למוות של כ-65,000 אנשים נוספים באופן עקיף, בכך שמנע מהם לברוח מהמחנה לפני שחרורו ב-1945.

שואה
שואה | צילום: צילום מסך

החקירות נגד דיי החלו ב-2016, לאחר שנמצאו מדי SS עם שמו וחתימותיו בארכיון של מחנה סטטהוף. עם זאת, מצבו הבריאותי של דיי עלול להשפיע על המשפט ולמנוע את אישומו, שכן כל דיון יכול להימשך רק שעתיים.