ייחקר כפשע שנאה: עשרה נרצחו באירוע הירי ההמוני בבאפלו

13 בני אדם נורו במהלך מסע הרצח בסופרמרקט בעיר הגדולה שבמערב מדינת ניו יורק, 11 מתוכם היו שחורים. החוקרים בוחנים מניפסט גזעני שהחשוד פרסם באינטרנט, והוא צפוי להיות מואשם ברצח בכוונה תחילה. הנשיא ביידן: "מעשה שנעשה בשם אידיאולוגיה דוחה של לאומנות לבנה"

זירת אירוע הירי ההמוני בבאפלו
זירת אירוע הירי ההמוני בבאפלו | צילום: רויטרס

עשרה בני אדם נרצחו אמש (שבת) בירי המוני בסופרמרקט בבאפלו שבמדינת ניו יורק בארצות הברית. גורמי אכיפת החוק שכינסו מסיבת עיתונאים אמרו כי החשוד, ששידר את מסע הרצח בשידור חי, ביצע את מעשיו על רקע גזעני.

החשוד בירי ההמוני בבאפלו
החשוד בירי ההמוני בבאפלו | צילום: רויטרס

החשוד הגיע לחנות "Tops Friendly Markets" בסביבות השעה 14:30 שעון החוף המזרחי. הוא ירה בארבעה אנשים במגרש החניה, ואז ירה גם בשומר ונכנס לחנות. בסך הכל 13 בני אדם נורו, עשרה מהם כאמור מתו מפצעיהם.

כוחות שיטור מגיעים לביתו של החשוד בירי ההמוני בבאפלו
כוחות שיטור מגיעים לביתו של החשוד בירי ההמוני בבאפלו | צילום: רויטרס

ארבעה מהאנשים שנורו היו עובדי החנות, כולל השומר. 11 מקורבנות הירי היו שחורים, והאירוע נחקר כפשע שנאה. החוקרים בוחנים מניפסט גזעני שהחשוד פרסם באינטרנט, ואמש הוא הובא לבית המשפט הראשי של באפלו, שם הוא צפוי להיות מואשם ברצח בכוונה תחילה.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נואם | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן אמר הלילה בהצהרה בתגובה לאירוע: "הלילה אנו מתאבלים על משפחותיהם של עשרה אנשים שחייהם נלקחו ללא היגיון, ועל וכל מי שסובל מהפצעים הפיזיים והרגשיים של הירי הנורא הזה. אנו אסירי תודה על האומץ של אנשי אכיפת החוק שנקטו פעולה מיידית כדי לנסות להגן ולהציל חיים. הגברת הראשונה ואני מתפללים למען הקורבנות ובני משפחותיהם, והלבבות בכל רחבי הארץ הזו עם תושבי באפלו".

"אנחנו עדיין צריכים ללמוד יותר על המוטיבציה של היורה, אבל אנחנו לא צריכים שום דבר אחר כדי לקבוע אמת מוסרית ברורה - פשע שנאה על רקע גזעני הוא דבר מתועב. כל מעשה של טרור מקומי, כולל מעשה שנעשה בשם אידיאולוגיה דוחה של לאומנות לבנה, הוא מנוגד לכל מה שאנו מייצגים באמריקה. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לשים קץ לטרור פנים מעורר שנאה".

ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה אמר בעקבות האירוע: "למרות שפרטים על הירי הנורא בבאפלו עדיין נאספים, יש כבר אינדיקציות חזקות לכך שהאדם שביצע לכאורה את המתקפה הושפע מאוד מאידיאולוגיה של עליונות לבנה, כולל תיאוריית הקונספירציה האנטישמית והגזענית. אל תטעו: זו אותה אנטישמיות מלאת שנאה שהעניקה השראה ליורים בפיטסבורג, פאווי, אל פאסו וצ'רלסטון".