סנקציות וערבויות: איראן הגישה את תשובתה על הסכם הגרעין

בתקשורת האיראנית רומזים כי ההסתייגויות של איראן לנוסח הסופי של חזרה להסכם הגרעין לא יספקו את המערב ואף נרמז כי איראן עצמה דוחה את ההצעה

זמן צפייה: 00:45

האיחוד האירופי קיבל לידיו הלילה (שלישי) את תשובתה של ממשלת איראן לגבי הסכם הגרעין. לפי דיווח באתר האמריקני "פוליטיקו", גורם המעורב בשיחות הגרעין מטעם המערב מסר כי התגובה של האיראנים מתמקדת ברובה בשאלות בנוגע לסנקציות וערבויות סביב מעורבות כלכלית, זאת לאחר שלאורך כל שיחות הגרעין מול המעצמות, איראן עשתה כל שביכולתה כדי להבטיח את הרווח הכלכלי מעסקת גרעין משוחזרת. 

עוד נמסר כי האיראנים לא הוסיפו הסתייגויות נוספות על אלו שישנן, בנוגע לחקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על מקורותיהם של עקבות חומר גרעיני שמצאו פקחי הסוכנות באתרי שונים באיראן, לפני כמה שנים. לפי ההצעה של האיחוד האירופי, אם סבא"א אכן תאשר שאיראן סיפקה תשובות מהימנות לגבי מקורם של עקבות האורניום - יהיה אפשר לסגור את החקירה.

לפי דיווח של האתר "איראן אינטרנשיונל, תשובת איראן לא תספק את המערב. לכאורה, איראן הסכימה לפתרונות מסוימים, אך עדיין מתעקשת על השגת בטוחות בנושא הכלכלי. פסקה נוספה על ידי האיראנים, שבמסגרת חברות שעובדות עמה יימנעו מסנקציות למשך שנה במקרה שארה"ב תיסוג מההסכם, אבל איראן רוצה זמן ממושך יותר.

לפי גורמים ששוחחו עם האתר האיראני שמזוהה עם האופוזיציה, השיחות בין איראן למעצמות יקרסו אם הרפובליקה האיסלאמית תדחה את ההצעה. בישראל העריכו בשבוע שעבר כי איראן תגיד "כן, אבל" ותדרוש לדון בנושאים כאלה ואחרים, על אף המו"מ הממושך.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

הדובר הרשמי של שיחות הגרעין, מוחמד מרנדי, אמר לרשת אל-ג'זירה ששני הצדדים "לא רחוקים מהסכם", והוסיף כי הבעיות המרכזיות שעלו נפתרו ברובן. אולם לצד זאת, בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA רומזים כי טהרן דחתה את ההצעה של המעצמות, למרות ההזהרות שלא יהיה המשך למשא ומתן. בסוכנות הידיעות לא סיפקו פרטים על התשובה של איראן, כפי שנשלחה לאירופה.

עוד מסרה סוכנות הידיעות כי ההסתייגויות בטהרן נוגעות לשלושה נושאים, בשניים מתוכם ארצות הברית הביעו גמישות בעל פה, ובאיראן מבקשים שהדבר יהיה כך גם בכתב. הנושא השלישי נוגע למשך ההסכם ולכמה זמן הוא יהיה תקף, מהצד האיראני הדבר תלוי בדרישות ובתנאים ריאליים שיציבו ארבצו הברית במרוצת השנים.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

מהתגובה של איראן עולה כי היא מעוניינת להמשיך לנהל משא ומתן על היבטים מסוימים בטיוטה שהוצעה מצד האיחוד האירופי, ואין זה ברור אם היא מקבלת או דוחה את העסקה. אמש התייחס דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס למשא ומתן ואמר: "הדרך היחידה להשגת חזרה הדדית להסכם היא שטהרן תנטוש את דרישותיה. אם איראן לא יכולה לקבל חזרה הדדית להסכם הגרעין, ארה"ב מוכנה באותה מידה להמשיך באכיפה נמרצת של העיצומים.

גורמים מדיניים בישראל מעריכים שהסיכויים לחתימה נמוכים, וכן הביעו חשש מהמצב שמתרחש כעת, שבו האיראנים לא מסרבים אלא חותרים להמשך דיונים. בישראל מקווים שהמעצמות המובילות את השיחות, ובראשן ארצות הברית, ידעו לשים לזה סוף.