דיווחים באיראן: שגריר בריטניה נעצר לכמה שעות במהלך ההפגנות

לפי כלי תקשורת מקומיים, הנציג של הממלכה המאוחדת צילם בזמן המחאות בטהראן, שבהן קראו לפרישת חמינאי, נעצר לכמה שעות ושוחרר. שר החוץ הבריטי: "איראן הפרה בגסות את החוק הבין-לאומי"

זמן צפייה: 03:48

כלי תקשורת איראניים דיווחו היום (שבת) כי שגריר בריטניה במדינה נעצר במהלך ההפגנות נגד המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, עלי חמינאי, ושוחרר לאחר כמה שעות. על פי האופוזיציה בטהראן, הנציג של הממלכה המאוחדת נעצר משום שתיעד את ההפגנות, בעוד אחת מסוכנות הידיעות המקומיות דיווחה כי הוא נעצר בגין הסתת מפגינים נגד השלטון. שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב: "איראן הפרה בגסות את החוק הבין-לאומי"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע תמיכה במפגינים ההאיראנים וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "עמדתי לצידכם מההתחלת הכהונה שלי. הממשל בהנהגתי ימשיך לעמוד לצידכם. אנחנו עוקבים אחרי ההפגנות האמיצות שלכם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המשטרה ידעה מראש? צו המעצר הוצא יומיים לפני ניסיון החיסול

אין כפל הנחות: הנכים שמגיעים לגיל פרישה – ומפסיקים לקבל קצבה

בין איומי הסופה לאיומים מאיראן: מהו סוד הקסם של אתר החרמון?

הפגנות בטהראן
הפגנות בטהראן | צילום: רויטרס

בתוך כך, אחד ממנהיגי "התנועה הירוקה" באופוזיציה האיראנית, שנתון למעצר בית מאז 2011, מהדי כרובי, כתב איגרת שבה מתח ביקורת על חמינאי וקרא לו לפרוש. "היכן היית כאשר הפילו את המטוס האוקראיני? מדוע לשקר לעולם במשך שלושה ימים? אין לך תכונות על מנהיג ועליך לפרוש", כתב כרובי.

מוקדם יותר היום יצאו אלפי בני אדם להפגין בטהראן נגד חמינאי, בעקבות הודאת איראן בהפלת המטוס האוקראיני בשוגג, והריגתם של 176 נוסעיו. המוחים קראו לחמינאי לפרוש ומתפקידו וצעקו "מוות לדיקטטור, מוות לשקרנים". כוחות הביטחון ניסו לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע.

כאמור, מוקדם יותר היום הודיע הצבא האיראני באופן רשמי כי המטוס שנפל בשטח המדינה הופל בשוגג, בעקבות מה שהם כינו "טעות אנוש". מדובר בשינוי גרסה, זאת לאחר שבימים האחרונים מאז התרסקות המטוס, הכחישו בטהראן את הטענות כלפיהם, שהופנו בין היתר מאוקראינה, ארצות הברית, בריטניה וקנדה, וטענו כי המטוס התרסק בעקבות תקלה. בהודעה האיראנית הבוקר נכתב גם כי האחראים למעשה יובאו לדין.

בהצהרה של הצבא האיראני נאמר כי "בזמן שהמטוס הסתובב, הוא נכנס לאזור ששייך לבסיס של משמרות המהפכה. הגובה שבו הוא טס וצורתו הייתה כמו של כלי טיס עוין, מה שגרם לטעות אנוש שהביאה להפלתו".

עוד נאמר כי בזמן האירוע כי "מערכות ההגנה האווירית במדינה היו ברגישות גבוהה, בעקבות התבטאויותיהם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובכירים אמריקנים נוספים ובגלל הנוכחות של כלי טיס אמריקנים מסביב לאיראן. כמו כן, התקבלו דיווחים על מטרות שעושות את דרכן למרכזים אסטרטגיים".

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר הבוקר כי "חקירה פנימית של הצבא מצאה כי באופן מצער טילים נורו לעבר כלי הטיס, שגרמו להתרסקות המזעזעת ולמותם של 176 חפים מפשע. נמשיך בחקירה הטרגדיה המצערת והטעות הבלתי נסלחת".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בירך הבוקר על הודעת הצבא האיראני הבוקר. "איראן הודתה באשמה", אמר זלנסקי, "אך אנו מצפים ללקיחת אחריות מלאה". זלנסקי דרש מאיראן את מוכנותה לחקירה מוחלטת ופתוחה. "יש להעמיד את האחראים לדין, להשיב את גופות המתים, לשלם פיצויים ולהתנצל רשמית בערוצים דיפלומטיים", אמר הנשיא האוקראיני.

אתמול ערכו נציגי רשות התעופה של איראן מסיבת עיתונאים בנושא התרסקות המטוס האוקראיני בטהראן, והתעקשו כי אינם אחראיים לכך. "המטוס לא נפגע מטיל", נמסר. "הייתה אש במטוס לפני שהוא התרסק. הטייס יצר קשר עם מגדל הפיקוח כדי לחזור, אבל לא הספיק. אנחנו נלמד את הנתונים מהקופסה השחורה, אבל לא טיל פגע במטוס".