בתגובה לתפיסת מכלית הנפט: "בבריטניה מקדמים סנקציות על איראן"

שר החוץ הבריטי צפוי להכריז היום על צעדי ענישה כלכליים ומדיניים נגד הממשל בטהראן בעקבות ההשתלטות על המכלית במפרץ, כך דווח ב"דיילי טלגרף". אחת הפעולות האפשריות: הקפאת נכסים איראניים

זמן צפייה: 02:59

בתגובה להשתלטות האיראנית על מכלית הנפט במפרץ הפרסי מגבשים שרים בבריטניה תוכנית להגברת הסנקציות נגד המשטר בטהראן. על פי דיווח שפורסם הלילה (ראשון) בעיתון "הדיילי טלגרף", צפוי שר החוץ של הממלכה, ג'רמי האנט, לצאת היום בהצהרה בנוגע למספר צעדים מדיניים וכלכליים בעקבות תפיסת המכלית.

אחת הפעולות האפשריות שתבצע בריטניה נגד איראן היא הקפאת נכסים איראניים בשטחיה. פעולה נוספת עשויה להיות לחץ שתפעיל בריטניה על האיחוד האירופי ועל האו"ם להטיל מחדש את העיצומים שהופעלו נגד המשטר בעבר והופסקו בשנת 2016 כחלק מהסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. הפשרת נכסיה של איראן באותה שנה הזרימו לטהראן מיליארדי דולרים ואפשרו לה למכור נפט לכל העולם.

ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי
ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי | צילום: רויטרס

בתוך כך, הודיעה היום בריטניה למזכירות האו"ם כי הכוחות האיראניים שביצעו את ההשתלטות על מכלית הנפט שלה עשו זאת במימיה הטריטוריאליים של עומאן ובכך הפרו את החוק הבינלאומי. בריטניה כינתה את התקרית "הסלמה בלתי מתקבלת שמאיימת על משלוח חוקי דרך מעבר ימי בינלאומי". עם זאת, ציינה בריטניה כי מחפשת להגיע לעימות עם איראן.

ביום שישי הודיעו משמרות המהפכה האיראניים כי השתלטו על מכלית נפט בריטית במצרי הורמוז. המכלית, "סטנה אימפרו", נעצרה בהמשך לדיווחים לפיהם כלי השיט אותר כשהוא בדרכו לאיראן - ולא שלח איתותים במשך זמן רב. זמן קצר לאחר מכן, דיווחו גורמי מודיעין אמריקנים כי המכלית "מסדר", שבבעלות חברה בריטית, נעצרה גם כן בידי האיראנים. האונייה שוחררה אחרי שקיבלה "אזהרה סביבתית", והמשיכה בדרכה.

מוקדם יותר בשישי, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס לתקרית וטען כי "שלא כמו הפעולה הפיראטית במצרי גיברלטר, הפעולה שלנו במפרץ הפרסי נועדה כדי לשמור על החוק הימי הבין-לאומי. על בריטניה להפסיק להיות אביזר מסייע לטרור הכלכלי שמפעילה ארצות הברית".

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, שוחח עם זריף והביע בפניו את אכזבת בריטניה מתפיסת המכלית. בריאיון לרויטרס אמר האנט כי הממשלה דנה זמן רב באופן בו ניתן להבטיח את בטיחות הספינות, והודיע כי תהיה הצהרה בנושא בפרלמנט ביום שני.