היהודי שהותקף בבריטניה: "זה היה מפחיד - חששתי שיש לו נשק"

הגבר, שחווה תקיפה אנטישמית בזמן שהלך עם משפחתו ברחובות לונדון, סיפר בריאיון לחדשות 13 על רגעי האימה. "הוא קילל אותנו, שאלתי אם הוא יכול לחזור על זה למצלמה - והוא עשה זאת בלי בושה"

זמן צפייה: 02:28

חשד לתקרית אנטישמית בבריטניה: היהודי הבריטי שהותקף עם משפחתו בזמן שהלכו ברחובות לונדון בתחילת השבוע, סיפר היום (רביעי) בריאיון לחדשות 13 כי "זה היה מפחיד, חמותי נבהלה, חששנו שיש לו נשק כלשהו. זו הפעם הראשונה שהותקפתי פיזית, אך בעבר קיללו אותי - לרוב מתוך רכבים נוסעים".

"הייתי עם משפחתי ביום ראשון בצפון לונדון - אני, אשתי, בני בן השנה, אחותה של אשתי, בעלה, בנם בן השנה והוריי", תיאר. "היינו בדרך לבית קפה כשלפתע אדם הגיע ודחף את העגלה שאחייני ישב בה באגרסיביות. הוא עשה את זה רק מפני שאנחנו יהודים - הונע לחלוטין מאנטישמיות.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190807-1254' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם היהודי שהותקף בבריטניה' kid='1_kx90ypqc' duration='222']

"אחרי שהוא דחף את האחיין שלי, אביו פנה אל התוקף ושאל אותו 'למה עשית את זה?' והוא ענה: 'כי אתה יהודי מלוכלך', וברגע הזה התחלתי לצלם. שאלתי אותו אם הוא יכול לומר זאת שוב למצלמה, כדי שיהיו לי ראיות עבור המשטרה, והוא אמר זאת שוב - הוא לא התבייש בכך כלל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"יהודים מלוכלכים": צעיר תקף זוג יהודים בבריטניה • תיעוד

לאחר הקריאה לא לחבוש כיפה: מאות הפגינו נגד אנטישמיות בברלין

צלבי קרס, קללות – וטבח: האנטישמיות ב-2018 שברה שיאים

הצעיר בועט בגדר
הצעיר בועט בגדר | צילום: חדשות 13

"לאחר התקרית, הלב שלי פעם במהירות והרגשתי את האדרנלין זורם, היה לי קשה לאחר מכן להירגע וליהנות מהמשקה שלי. מה שהיה מעודד זה התגובות לאירוע. זה מעודד לראות שאנשים סולדים מהתנהגות כזאת". "יש מקומות מסוימים שאליהם אני הולך ולא מרגיש נוח לחבוש כיפה, זה יותר יותר מורגש בשנים האחרונות", סיכם.

כזכור, אתמול פורסם תיעוד של בני זוג יהודים שהלכו ברחוב עם עגלת תינוק מותקפים על ידי צעיר - שדחף את העגלה באגרסיביות. כשבני הזוג התעמתו עם התוקף, הוא אמר שעשה זאת כי הם "יהודים מלוכלכים". הזוג החל לצלם את הגבר, שאף חזר על דבריו לפניהם. בסרטון נראה הצעיר אומר לעבר הגבר "אמרתי שאתה יהודי מלוכלך", ולאחר מכך בועט בגדר שהייתה לידם.

סקירות ודוחות שהתפרסמו לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שצוין לפני כשלושה חודשים, מצביעים על כך שהאנטישמיות בשנת 2018 שברה את שיאי השנאה של העשורים האחרונים. יתרה מכך, סקירה של כמה אירועים אנטישמיים שאירעו ברחבי העולם מעידה כי שיח השנאה נגד יהודים עובר נורמליזציה.

מצבות שהושחתו בבית קברות יהודי במסצ'וסטס
מצבות שהושחתו בבית קברות יהודי במסצ'וסטס | צילום: herald news jack foley

לפי דוח האנטישמיות של אוניברסיטת תל אביב, מרכז קנטור והקונגרס היהודי האירופי, במהלך השנה שעברה חלה עלייה של 13% כמעט בכל סוגי התקריות האנטישמיות - 387 אירועים לעומת 342 בשנה שקדמה לכך. 13 יהודים נרצחו במהלך השנה, המספר הגבוה ביותר בהשוואה לשנים האחרונות.

מנתוני הסקירה השנתית של אירועים אנטישמיים בארה"ב של הליגה למניעת השמצה, עולה כי 1,879 תקריות התרחשו ב-2018, וכי הייתה זו מהשנים העמוסות בפשעי שנאה מאז החל הארגון לאסוף נתונים בשנות ה-70. בסך הכול, מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב זינק ב-48% בשנה זו לעומת 2016, וב-99% לעומת 2015.

ב-2018 אמנם חלה ירידה של 5% בתקריות האנטישמיות מהשנה שקדמה לה, אך לצד זאת נרשמה עלייה באירועים האלימים. בשנה שעברה התרחשו ברחבי המדינה 39 תקיפות פיזיות אינדיבידואליות על רקע אנטישמי – עלייה של 105% מהשנה שקדמה לכך. לדברי הארגון, אירוע הירי שהתרחש לפני כחצי שנה בפיטסבורג בו נהרגו 11 בני אדם, הוא המתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר שאירעה בארצות הברית.