יועץ טראמפ לענייני איראן: "האפשרות הצבאית תמיד על השולחן"

בריאן הוק, שהגיע לביקור בישראל, סיפר בריאיון לחדשות 13 על הצעדים שמתכננת ארה"ב כדי להגביר את הלחץ על איראן, התייחס לסוגיית הסיפוח, והדגיש: "לא חושבים שטעינו כשיצאנו מהסכם הגרעין"

זמן צפייה: 03:58

בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני איראן, התייחס היום (שלישי) בריאיון לחדשות 13 להסכם הגרעין עם איראן, לסוגיית הסיפוח ולהשלכותיו האפשריות.

הוק, שהגיע לביקור בזק ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, סירב להתייחס ישירות לפיצוץ הגז המסתורי, שלפי דיווחים זרים, ישראל אחראית לו. "אין לי הערות בנוגע לזה. אנחנו יודעים שבזמן הסכם הגרעין עם איראן היא הגבירה את הניסויים בטילים בליסטיים, כך שזה מדאיג מאוד", אמר.

בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני איראן | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו בפגישה עם בריאן הוק: "יש נושאים חשובים שלא יכולים לחכות לאחרי הקורונה"

דיווח: מיכל הגז שהתפוצץ באיראן נועד להגיע למתקן גרעין

סבא"א נגד איראן: "שתפו פעולה בעניין חקירת שני אתרי הגרעין"

הוק הגיע לכאן אחרי מסע דילוגים באיחוד האמירויות, בחריין וסעודיה. אחד המהלכים שאותם הוא מוביל בשלוש השנים האחרונות הוא גיבוש ברית חשאית בין אותן מדינות לבין ישראל נגד איראן. "דבר נחמד אחד שאומר על מדיניות החוץ של איראן הוא שהיא עזרה לקרב בין הערבים לישראלים, הסביר. "כשרואים שהערבים והישראלים מסכימים באופן כה משמעותי על משהו, אני חושב שאנשים צריכים להקשיב טוב".

על השאלה אם מהלך הסיפוח עשוי לפגוע בברית שממשל טראמפ מגבש עם העולם הערבי, השיב: "אנחנו אוהבים מאוד את הצעדים שננקטו על ידי מספר ממשלות, לדעתי, כדי להתאחד במטרה להתמודד עם התוקפנות האיראנית ונשמח מאוד לראות את הפלסטינים מצטרפים לדיונים. בנוגע לסיפוח, זו החלטה של הממשלה הישראלית. אנחנו עובדים על בניית תמיכה לחזון השלום".

הוק הוא אדירכל מדיניות הלחץ המירבי של טראמפ נגד איראן. המאמץ העיקרי שלו בימים אלה הוא למנוע את הסרת אמברגו הנשק מעל איראן בחודש אוקטובר הקרוב.

"כשמשחקים על פי החוקים של איראן, איראן מנצחת", טוען הוק. "אז אנחנו יוצרים את תיק הביטחון הלאומי להארכת אמברגו הנשק שמיושם כבר 13 שנים. מבחינה מעשית, חמשת החברות הקבועות של מועצת הביטחון יצטרכו להצביע לטובת העניין או להימנע".

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

למרות הסיכוי הנמוך שסין ורוסיה יתמכו בהארכת האמברגו, הסביר הוק: "אני מלא תקווה, כי רוסיה וסין גם היו רוצות לראות מזרח תיכון שלו ויציב".

אם המהלך ייכשל, ממשל טראמפ מתכנן להפעיל מחדש סעיף בהסכם הגרעין שממנו ארצות הברית פרשה כדי להחזיר אוטומטית את כל הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם על איראן.

"יש שבע מדינות שרשומות בהחלטה 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם ולהן יש הזכות להחזיר את הסנקציות, וזו זכות שקיימת באופן בלתי תלוי, בין אם המדינה לוקחת חלק בהסכם או לא", הבהיר הוק. "ההעדפה שלנו היא פשוט להאריך את אמברגו הנשק".

חרף העובדה שמאז שממשל טראמפ יצא מההסכם איראן קיצרה את הזמן להרכבת הפצצה, הוק סבור כי זו הייתה ההחלטה הנכונה. "אנחנו חושבים שלא עשינו טעות", הדגיש. "היציאה מההסכם הייתה המעשה הנכון. השאלה שאנו שואלים בשם העם האמריקני היא מהם האמצעים הטובים ביותר כדי למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני? והתשובה היא לא הסכם הגרעין. הבהרנו, הנשיא הבהיר שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני והאפשרות הצבאית תמיד נמצאת על השולחן".

כשנשאל אם האיראנים ממתינים להפסד של טראמפ בנובמבר, כדי להתמודד מול ממשל תוקפני פחות, השיב: "זו שאלה שעליך להפנות לממשל האיראני, אבל אני חושב שהישראלים, האמריקנים והקהילה הבין-לאומית צריכים לדעת שהנשיא טראמפ לעולם לא יאפשר להם להחזיק בנשק גרעיני".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נתניהו בפגישה עם בריאן הוק: "יש נושאים חשובים שלא יכולים לחכות לאחרי הקורונה"

כאמור, נתניהו נפגש עם השליח האמריקני לענייני איראן בריאן הוק. בפתח פגישתם נתן נתניהו הצהרה לתקשורת, והתייחס לאמירה של שר הביטחון בני גנץ מאמש כי "מה שלא קשור לנגיף יחכה": "יש לנו סוגיות רציניות לדון בהן", אמר נתניהו, "הן כל כך רציניות שהן אפילו לא יכולות לחכות עד חלוף הקורונה".

"אם איראן רוצה שיתייחסו אליה כאל מדינה נורמלית, עליה להתנהג כמו מדינה נורמלית, אבל היא לא עושה זאת", אמר נתניהו. "היא מוליכה שולל את הקהילה הבין-לאומית, היא משקרת כל הזמן, היא משקרת לגבי הבטחות ומחויבויות משמעותיות שהיא נטלה על עצמה מול הקהילה הבין-לאומית, היא ממשיכה בתוכניתה החשאית לפתח נשק גרעיני והיא ממשיכה בתוכניתה החשאית לפתח את האמצעים לשיגור נשק גרעיני".

ראש הממשלה המשיך וציין כי "איראן מונעת מפקחי סבא"א גישה לאתרים חשובים, שאת חלקם אנחנו חשפנו באמצעות הפעילות שלנו. היא ממשיכה בתוקפנותה המשתוללת ברחבי המזרח התיכון ומעבר לו. היא מחמשת, מאמנת, מממנת ושולחת טרוריסטים. איראן עושה את כל זה, ורוב הקהילה הבין-לאומית לא עושה דבר כדי לטפל בזה. גרוע מכך, מדינות רבות שותפות לתוקפנות הזאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם בריאן הוק
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם בריאן הוק | צילום: לע''מ

"איראן ניסתה להרתיע את ארה"ב מלנקוט צעדים נגד התוקפנות שלה היא רצתה להפעיל מספיק לחץ כדי לגרום לארה"ב לסגת מהמערכה של הפעלת לחץ מקסימלי", המשיך. "משמרות המהפכה האיראניות פתחו במלחמת פרוקסי נגד כוחות ארה"ב ובנות בריתה באזור, ואני יכול לומר שהתוכנית נכשלה. היא נכשלה משום שארה"ב סירבה להירתע, ולמעשה קיבלתם החלטה חשובה ואמיצה לחסל את סולימאני, ובאמצעות סילוקו שרטטתם קו ברור, קו החקוק במעשים ולא במילים, והמעשים האלה מהדהדים בעוצמה כל הזמן ולכולם באזור הזה".

"אלמלא הנחישות להפעיל כוח צבאי נגד אלה שמתכננים לתקוף אותך, הסכנה פשוט הולכת ומתעצמת", ציין נתניהו. "זוהי מדיניות שגם אנחנו אימצנו. אנו נחושים לחלוטין למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסביבתנו הקרובה ביותר. אנחנו נוקטים בפעולות צבאיות חזקות שוב ושוב נגד איראן ובני חסותה בסוריה ובמקומות אחרים, עפ"י הצורך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם בריאן הוק
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם בריאן הוק | צילום: לע''מ

נתניהו פנה לאייתוללות בטהראן ואמר: "ישראל תמשיך לנקוט בפעולות הללו שהן הכרחיות כדי למנוע מכם לייצר עוד חזית טרור וצבא נגד ישראל בסוריה. ואני אומר לבשאר אל-אסד: אתה מסכן את עתיד המדינה שלך והמשטר שלך. ישראל לא תאפשר לאיראן להקים נוכחות צבאית בסוריה".

עוד ציין נתניהו כי "אני מאמין שהגיע הזמן ליישם לאלתר את מנגנון הסנקציות האוטומטיות. אני לא חושב שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו להמתין. אסור לנו להמתין שאיראן תתחיל את הפריצה שלה לעבר נשק גרעיני, כי כשזה יקרה, זה יהיה כבר מאוחר מדי לסנקציות. ולכן, העמדה שלי נותרה ברורה. אנחנו נעשה את כל הנדרש כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני".