שבוע לפני הברקזיט: הושג הסכם סחר בין בריטניה לאיחוד האירופי

הממלכה המאוחדת והאיחוד הגיעו להסכם, אחרי חודשים של דיונים ואי הסכמות. גורם רשמי בדאונינג 10: "השבנו שליטה על כספינו, גבולותינו, וחוקינו". נשיאת הנציבות האירופית: "השגנו הסכם טוב"

ראש ממשת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: DOWNING STREET

שבוע לפני הברקזיט: האיחוד האירופי ובריטניה הגיעו היום (חמישי) להסכמות בנושאי כלכלה וסחר - שבעה ימים לפני עזיבתה הסופית של מדינת האי את גוש המסחר הגדול ביותר בעולם, מה שמהווה את הטלטלה הגלובלית הממשעותית ביותר עבורה מאז שקיעתה של האימפריה הבריטית. "השבנו שליטה על כספינו, גבולותינו, וחוקינו", נמסר מהדאונינג 10.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, אמרה: "זו הייתה דרך ארוכה ומפותלת, אך עם זאת השגנו הסכם טוב. הוא הוגן ומאוזן, וזו הדרך הנכונה והאחראית לשני הצדדים". עוד הוסיפה כי "זה הזמן להביט לעתיד, וכי בריטניה תישאר פרטנר אמין. תקופת המעבר לתעשיית הדיג תימשך חמש וחצי שנים".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי הביקורת: כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב וגני הילדים ילמדו כרגיל

שב"כ עצר פלסטיני מאזור ג'נין בחשד למעורבות ברצח אסתר הורגן

תאונה קשה בכביש 6 ליד רהט: אישה נהרגה, 10 נפצעו

אורסולה פון דר ליין וראש צוות המשא ומתן מישל ברנייה במהלך ההצהרה על ההסכם
אורסולה פון דר ליין וראש צוות המשא ומתן מישל ברנייה במהלך ההצהרה על ההסכם | צילום: רויטרס

בהצהרה רשמית של הדאונינג 10 נאמר כי "ההסכם הזה מביא לידי ביטוי את כל מה שהובטח לציבור הבריטי מאז ההצבעה על הברקזיט שהתקיימה ב-2016 ובבחירות הכלליות שנערכו בשנה שעברה". עוד נמסר: "ממשלת בריטניה הביאה את ההסכם לכלל אזרחי הממלכה המאוחדת תחת תנאים מאתגרים ביותר".

במשרד האוצר הבריטי הביעו חשש מפרישה של בריטניה מהאיחוד ללא הסכם, דבר שהיה מוביל לכלכלה הבריטית להתכווץ ב-2% בשנה הבאה ולסגירתם של מקומות עבודה רבים. כמו כן, האפשרות של יציאה ללא הסכם עוררה חשש מפני עליית מחירים חדה בטובין שמגיעים מחוץ לגבולות המדינה.