לקראת עוד בחירות? הפרלמנט הבריטי יוכל לדחות ברקזיט ללא הסכם

מורדים מהמפלגה השמרנית חברו לאופוזיציה והעבירו חוק שקבע שללא הסכם עם האיחוד האירופי – תידחה העזיבה שתוכננה לאוקטובר. בעקבות ההצבעה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון צפוי לקדם בחירות בזק

זמן צפייה: 03:19

הקרב על עתיד בריטניה נמשך: ברוב של 27 קולות, העבירו הלילה (רביעי) הפרלמנט הבריטי, בהובלת יו"ר האופוזיציה ג'רמי קורבין ומורדים מהמפלגה השמרנית, חוק שימנע מהממלכה לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם שיאושר על ידי האיחוד ועל ידי הפרלמנט הבריטי. כזכור, לפני התפטרותה הצליחה ראשת הממשלה הקודמת, תרזה מיי, להגיע להסכם עם האיחוד האירופי – אך זה נדחה על ידי הפרלמנט.

על פי החוק החדש, אם לא יצליח ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להגיע להסכם עד 19 באוקטובר (כעשרה ימים לפני תאריך העזיבה המיועד) – יוכל הפרלמנט לקבוע דחייה של ביצוע הברקזיט עד 31 בינואר. ביום שני אמר בכיר בממשלתו של ג'ונסון כי אם יעבור החוק, צפוי ג'ונסון, שהכריז בעבר כי לא ידחה את העזיבה, לדחוף לקיום בחירות בזק.

"לחברי הפרלמנט תהיה בחירה מאוד פשוטה בזמן ההצבעה: אם הם יצביעו לאפשר לבוריס ג'ונסון את הסיכוי לנהל משא ומתן – זה יהיה הסיכוי הטוב ביותר של בריטניה להשיג הסכם", אמר הבכיר בממשלה לרויטרס. "אם הם יצביעו בעד חבלה בתהליך, ויתנגדו להעניק לבריטניה את היכולת לנהל משא ומתן, הם יצטרכו לשקול מה יהיה לאחר מכן".

עוד בחדשות 13:

בריטניה: בוריס ג'ונסון נבחר לראשות הממשלה ויחליף את תרזה מיי

האיחוד האירופי אישר דחיית מימוש הברקזיט בחצי שנה

דרמה בבריטניה: ראש הממשלה תרזה מיי הודיעה על התפטרותה

בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה
בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה | צילום: רויטרס

אם יחליט ג'ונסון להקדים את הבחירות, יהיה עליו להשיג רוב של שני שליש בפרלמנט – צעד שלא צפוי לקבל התנגדות מצד חברי האופוזיציה. עם זאת, קורבין עשוי להתנות את תמיכתו במהלך בכך שהבחירות ייערכו לפני מועד הברקזיט.

הליכה לבחירות בזק, תהיה צעד לא פשוט עבור ג'ונסון - הלייבור מפוצלים בין אלו שיסכימו לבחירות בכל מחיר לבין אלו שקוראים לא לשחק לידיו של ג'ונסון ולהתנגד לבחירות בזק. לא ברור, אפוא, אם ג'ונסון ישיג את התמיכה הדרושה לכך.

בחודש יולי נבחר ג'ונסון לתפקיד ראש הממשלה על ידי חברי המפלגה השמרנית. ג'ונסון זכה ל-92,153 קולות, לעומת 46,656 להם זכה שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט. שר החוץ לשעבר, שהתפטר מממשלתה של תרזה מיי על רקע חילוקי דעות על מתווה הברקזיט, ינסה להצליח במקום שבו קודמתו בתפקיד נכשלה, ולהיפרד מהאיחוד האירופי. בפעולתה האחרונה כראש ממשלה, מינתה מיי יועץ ממשלתי לענייני אנטישמיות.

להסכם הגרעין יש חשיבות. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי
להסכם הגרעין יש חשיבות. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי | צילום: רויטרס

בחודש מאי, כזכור, הצהירה מיי על התפטרותה, ברקע כישלונה להעביר את מתווה הברקזיט. "מאז שנכנסתי בשערי בית ראש הממשלה, חתרתי להפוך את הממלכה לכזו שלא פועלת רק למען המיעוט החזק אלא למען כולם, ופעלתי בכדי לכבד את ההחלטה שהתקבלה במשאל העם להיפרדות מהאיחוד האירופי שהתקבל כנגד כל הסיכויים בשנת 2016", אמרה מיי במסיבת העיתונאים.

"עשיתי את מיטב יכולתי להעביר את הסכם הברקזיט, אך נכשלתי בהעברת ההסכם שלי וביצירת מערכת יחסים מחודשים עם שכנינו הקרובים ביותר", הודתה מיי בפתח דאונינג 10. "ניסיתי שלוש פעמים, אפילו כשהסיכויים היו כנגדי. הכישלון הזה יהיה לעד דבר שאתחרט עליו, ועל ראש או ראשת הממשלה הבאים לייצר אחדות בפרמלנט, ועל כל הצדדים בו להבין שעליהם להתפשר".