ניצל מהדחה: ר"מ בריטניה ג'ונסון ניצח בהצבעת אי אמון

ראש ממשלת בריטניה היה בפני הדחה בעקבות פרשת "פארטי-גייט". למרות קריאות במפלגתו שלו להדחתו, ג'ונסון הצליח לזכות ב-180 הקולות הנכספים ולשרוד בתפקיד לשנה נוספת

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

נושם לרווחה: ראש ממשלת בריטניה בשלוש השנים האחרונות, בוריס ג'ונסון, הצליח להינצל בהצבעת אי אמון שהתקיימה הערב (שני) בפרלמנט הבריטי. מוקדם יותר, המחוקקים השמרנים בבית הנבחרים הבריטי השיגו את הרוב הדרוש בכדי להעמיד את ראש הממשלה ג'ונסון בפני הצבעת אי אמון. 211 מחוקקים הצביעו בעד הישארותו בתפקיד בעוד 149 נגד (59 אחוזים).

מוקדם יותר, עשרות מחוקקים ממפלגתו של ג'ונסון - המפלגה השמרנית, הצהירו כי יצביעו בעד הדחתו לאור התנהלותו הבלתי הולמת בפרשת "פארטיגייט", שבמסגרתו תועד ג'ונסון כשהוא חוגג במסיבות שהתקיימו במשרדי הממשלה ובמעונו הרשמי בזמן סגר הקורונה ב-2020. ביניהם היה גם ג'רמי האנט, מי שהתמודד נגד ראשות המפלגה מול ג'ונסון, ומועמד מוביל להחליפו.

תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה
תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה

ג'רמי האנט
ג'רמי האנט, חבר המפלגה השמרנית | צילום: רויטרס

על אף התפטרותם של כמה מהמקורבים אל ראש הממשלה ג'ונסון, הוא הכריז כי לא יתפטר מתפקידו בטענה שאין זה הזמן המתאים למעשה חסר אחריות שכזה. בתוך כך, חלק מהמחוקקים השמרנים, שראו בתנהלותו של ג'ונסון חסרת אחריות הגישו מכתבים לוועידת 1922 הקוראים להדיחו ולקיים נגד ראש הממשלה הצבעת אי אמון. בכדי להעלות את הצעת אי האמון, לפחות 15% מסך חברי המפלגה נדרשים להגיש בקשה (אנונימית) לוועידת 1922. ההרכב הנוכחי של המפגה מונה 359 מחוקקים, משמע שלפחות 54 חברי פרלמנט הגישו מכתבים לוועידה.

ראש הממשלה ג'ונסון בחגיגות יובל הפלטינה למלכה אליזבת'
ראש הממשלה ג'ונסון בחגיגות יובל הפלטינה למלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור (אופוזיציה) דחק בחברי הפרלמנט השמרנים להדיח את ג'ונסון. לדבריו: "אני חושב שהם צריכים להראות מנהיגות ולהצביע נגד ראש הממשלה. הוא איבד את האמון של המדינה, אני חושב שזה די ברור על פי כל העדויות שראיתי". יחד עם זאת, שרת החוץ הבריטית ליז טראס, סגנו של ג'ונסון דומיניק ראא'ב ובכירים נוספים מטעם מפלגתו הודיעו כי יתמכו בו בהצבעה.

כזכור, גם קודמתו בתפקיד, תרזה מיי, התמודדה גם היא עם הצבעת אי אמון אם כי לבסוף "שרדה" את ההצבעה (63 אחוזים), שהתקיימה על רקע חודשים של כאוס סביב הסכם הברקזיט עם האיחוד האירופי. בסופו של דבר התפטרה כמה חודשים לאחר מכן.

פרשת ה"פארטיגייט" אינה הראשונה שבה מסתבך ראש הממשלה ג'ונסון. בעבר, הוא הואשם בקבלת תרומות "לא ראויות" כדי לממן שיפוץ של ביתו שברחוב דאונינג 10. כמו כן, ממשלתו הואשמה בהטיית חוזים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה - לאנשים להם קשרים למפלגה השמרנית. דוברו של ג'ונסון התעקש שהוא "פעל בהתאם לכללים בכל עת".