התרגיל של ג'ונסון לפרישה מהאיחוד: הפרלמנט הבריטי ייצא לפגרה

המלכה אליזבת קיבלה את בקשתו של ראש הממשלה, והודיעה על הפסקת הפעילות עד 14 באוקטובר. המשמעות - לחברי הפרלמנט יהיו שבועיים בלבד למנוע ברקזיט ללא עסקה. "שערורייה חוקתית"

בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

המלכה אליזבת אישרה היום (רביעי) את בקשתו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, להוציא את הפרלמנט הבריטי לפגרה עד ה-14 לאוקטובר, מה שישאיר לחברי הפרלמנט שבועיים בלבד למנוע אפשרות של יציאה מהאיחוד האירופי ללא עסקה. מיד עם הודעתו של ג'ונסון - ערך הפאונד הבריטי נפל.

דובר בית הנבחרים הבריטי ג'ון ברקו אמר כי מדובר ב"שערוריה חוקתית". הוא הוסיף וציין ש"זה ברור לחלוטין שהמטרה של ההשעייה היא למנוע מחברי הפרלמנט לדון בברקזיט ולהשפיע על עיצוב מסלול המדיניות. זה יהיה עלבון להליך הדמוקרטי ולזכות של חברי הפרלמנט כנציגי העם".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ג'ונסון תמך בברקזיט – וכעת ייאלץ להתמודד עם ההשלכות • פרשנות

בריטניה: בוריס ג'ונסון נבחר לראשות הממשלה ויחליף את תרזה מיי

מפגש עם המלכה והמפגינים: יומו הראשון של ג'ונסון כר"מ בריטניה

ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון לוחץ את ידה של המלכה אליזבת
ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון לוחץ את ידה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

ראש מפלגת העבודה ג'רמי קורבין התייחס גם הוא ואמר שהוא "מזועזע מהפזיזות של ממשלתו של ג'ונסון, שמדברת על משילות ועדיין מבקשת להשעות את הפרלמנט כדי להימנע מבדיקת התוכנית ההרסנית של לברקזיט ללא עסקה. זה שערוריה ואיום על הדמוקרטיה", הוא סיכם.

בסביבתו של קורבין אישרו שהוא פנה למלכה במכתב בו כתב שהוא מודאג מתכניתו של ג׳ונסון. עוד הוסיף כי יש סכנה שהאישור המלכותי מכוון באופן ישיר נגד רצון הרוב בבית הנבחרים. קורבין ביקש להפגש עם המלכה יחד עם נציגים נוספים מהמועצה המלכותית.

לאור הביקורת והאפשרות שחברי הפרלמנט ייזמו הצבעת אי אמון בגונסון בעקבות המהלך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע תמיכה בג'ונסון וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "לקורבין יהיה מאוד קשה להצליח להצביע נגד ג'ונסון. בעיקר לאור העובדה שהוא בדיוק מה שבריטניה מחפשת, והוא יוכיח את עצמו כנהדר".


ג'ונסון מצדו מכחיש שהצעתו להשעיית הממשל מונעת מרצונו לכפות ברקזיט ללא הסכם, וטוען שמטרתה היא לקדם רפורמות חדשות וחקיקה פנימית: "אנחנו צריכים חקיקה חדשה", ציין ג'ונסון, "אנחנו צריכים לקדם הצעות חדשות וחשובות. יהיה לפרלמנט מספיק זמן לדון ביציאה מהאיחוד".