ביידן לסין: אם תנסו להשתלט על טאיוואן – נתערב צבאית

"הרעיון לכבוש את טייואן בכוח – לא ראוי": בנאום שנשא הנשיא האמריקני בטוקיו, במסגרת סבב הביקורים הראשון שלו באסיה, התחייב מדינתו תתערב צבאית כדי למנוע מקרה דומה לפלישה הרוסית לאוקראינה

ג'ו ביידן בנאומו בטוקיו
ג'ו ביידן בנאומו בטוקיו | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר בנאום שנשא הבוקר (שני) בטוקיו במסגרת ביקורו כנשיא לראשונה במדינות אסיה, כי מדינתו תתערב צבאית כדי להגן על טאיוואן – אם סין תנסה להשתלט עליה בכוח. "זו ההתחייבות שלקחנו על עצמנו", אמר הנשיא בתשובה על השאלה האם יהיה מוכן להתערב צבאית אם טייוואן תאוים על ידי הממשל הסיני.

ביידן הדגיש כי ארה"ב תישאר מחויבת למדיניות "סין אחת", שמכירה ברפובליקה העממית של סין כמשטר הלגיטימי היחיד במדינה האסייתית אך לא כוללת ,לטענת הסינים, את טאיוואן כחלק מסין. עם זאת, הדגיש הנשיא האמריקני שהמדיניות לא נותנת לסין את הזכות להשתלט על טאיוואן.

"אנחנו מסכימים למדיניות 'סין האחת' ולכל ההתחייבויות הקודמות אליהן סיכמנו. אבל הרעיון שניתן לכבוש את טאיוואן בכוח, ורק בכוח, הוא לא ראוי", אמר ביידן והוסיף שההשתלטות, לדבריו, "תפרק את המחוז כולו והפעולה תהיה דומה למה שקרה באוקראינה – אז הנטל כבד אף יותר".

ביידן התייחס גם לאפשרות שבה סין תנסה בכל זאת להשתלט על טאיוואן, "אני מצפה שזה לא יקרה" אמר והוסיף שחשוב שמנהיגי העולם ישלחו מסר תקיף לבייג'ינג שיהיו השלכות לפעולות כאלה. תוך מספר שעות הממשל בסין הביע את חוסר שביעות רצונו והתנגדות נחרצת לדבריו של ביידן.

וואנג וונבין, דובר משרד החוץ הסיני, הגיב על הדברים ואמר ש"כשמדובר בנושאים הנוגעים לריבונותה, לשטחה ולעניינה של סין, אין מקום לפשרות". עוד הוסיף: "פנינו למשטר בארצות הברית כדי שידבוק בעקרון 'סין האחת' - היו זהירים במילים ובמעשים שלכם בנוגע לטאיוואן, ואל תשלחו מסרים שגויים לכוחות הבדלניים והעצמאים ה'פרו-טאיוואנים'". מסרים אלו, לדבריו, עלולים לגרום לנזק משמעותי לאורכו של מיצר טאיוואן וביחסים בין ארה"ב לסין.

ההשוואה לאוקראינה בדבריו של ביידן דומה משום שיחסה של ממשלת סין הקומוניסטית לטאיוואן דומה ליחסה של רוסיה למדינה המזרח-אירופית.טאיוואן התפצלה מסין ב-1949 לאחר שאנשי מפלגת הקוומינטנג, ששלטה בסין עד אז, הפסידו במלחמת האזרחים הסינית וברחו לאי. למרות שממשלת טאיוואן מקיימת שלטון דמוקרטי עצמאי, סין הקומוניסטית מעולם לא זנחה את רעיון ההשתלטות בכוח עליה.