טראמפ: לא נטיל סגר - אבל מי יודע איזה ממשל יהיה כאן בעתיד

בנאום ראשון לאחר שהפסיד בבחירות, התייחס הנשיא המכהן במרומז לתוצאות, וציין שהחיסונים בארה"ב יופצו באפריל מלבד בניו יורק • הספירה הושלמה: ביידן ניצח עם 306 אלקטורים - לטראמפ 232 בלבד

זמן צפייה: 06:06

נשיא ארצות הברית המכהן דונלד טראמפ התייחס במסיבת עיתונאים ראשונה שערך אמש (שישי) לאחר הבחירות במרומז לתוצאותיהן: "הממשל הנוכחי לא יטיל סגר. לגבי העתיד - מי יודע איזה ממשל יהיה, ימים יגידו". כמו כן, טראמפ הבטיח כי החיסונים יופצו בארצות הברית בחודש אפריל, מלבד בניו יורק, שם המושל לא מעוניין בהם, משום "שהוא לא סומך על הממשל".

בתוך כך, כמעט שבוע לאחר ההכרזה על ניצחונו של ג'ו ביידן במרוץ לנשיאות ארצות הברית, הערב (שישי) הכריזו רשתות הטלוויזיה האמריקניות על מספר האלקטורים הסופי שבו זכה כל מועמד. המועמד הדמוקרטי ביידן ביסס את ניצחונו עם 306 אלקטורים בסך הכול - לעומת יריבו הרפובליקני, שגרף 232 בלבד.

ביידן גרף את 16 האלקטורים של מדינת ג'ורג'יה, בפער של 0.3% לעומת טראמפ. מדובר במהלך דרמטי היות שג'ורג'יה היא מדינה אדומה, שמצביעה באופן מסורתי למועמד הרפובליקני. טראמפ, מנגד, זכה בקרוליינה הצפונית, שבה 15 אלקטורים, לאחר שהוביל ב-1.4% על יריבו הדמוקרטי.

עוד בחדשות 13:

ראש המטה של ביידן: "לנתניהו אין בעיה שטראמפ מחבק נאצים"

עם מבט עייף וכבוי: טראמפ נראה לראשונה בציבור לאחר ההפסד

הנשיא הנבחר ביידן: זה מביך שטראמפ מסרב להכיר בהפסד

נשיא ארה''ב הנבחר ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב המשיך טראמפ להטיח האשמות בנוגע לתוצאות הבחירות, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "במשך שנים הדמוקרטים התלוננו על כמה שהבחירות לא בטוחות ומזויפות. עכשיו הם אומרים כמה העבודה שממשל טראמפ עשה היא נפלאה כדי להבטיח שבחירות 2020 יהיו בטוחות. למען האמת זה נכון, למעט מה שהדמוקרטים עשו. בחירות מזויפות!".

גם קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן, התייחסה לעניין בריאיון לרשת "פוקס". "טראמפ מאמין שתהיה לו כהונה שנייה", הצהירה. "הוא ינכח בהשבעה - למעשה זו תהיה השבעה שלו, הוא יהיה חייב להיות שם".

טראמפ בהופעתו הראשונה בציבור לאחר ההפסד בבחירות
טראמפ בהופעתו הראשונה בציבור לאחר ההפסד בבחירות | צילום: צילום מסך

מוקדם יותר השבוע נשא דברים הנשיא הנבחר ביידן, והסביר כיצד בכוונתו להמשיך עם תוכנית הבריאות אותה גיבש הנשיא לשעבר ברק אובמה - התוכנית שאותה ניסה דונלד טראמפ לבטל. בתוך כך, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר כי "טראמפ ימשיך לכהונה שנייה".

בהמשך הערב, ביידן ענה לשאלות הכתבים, שרצו לשמוע בין היתר מה דעתו על כך שהנשיא המכהן מסרב להכיר בתוצאות הבחירות. תחילה, אמר כי לתחושותיו הסירוב של טראמפ הוא "מביש - וזה לא יעזור לו למורשת", וטען: "האמריקנים מבינים שהשלטון התחלף. אני חושב שרוב המצביעים שלו מבינים שאנחנו צריכים להתאחד ולצאת מהפוליטיקה המרירה שראינו בשנים האחרונות".

כמו כן, הנשיא הנבחר סיפר כי החל בתהליך המעבר לבית הלבן, וציין כי "היכולת של הממשל להכיר בניצחון שלנו לא משנה את הדינמיקה. הודענו אמש שאנחנו מתקדמים בצורה עקבית להקים את הממשל שלנו בבית הלבן ולאייש תפקידים בקבינט - וכלום לא יעצור אותנו".  בשלב זה, פנה באופן ישיר לטראמפ, ואמר: "אדוני הנשיא, אני מצפה לשוחח עמך". לכתבים בחדר, ציין כי יהיה נחמד אם הוא יודה בתוצאות - "אבל זה לא קריטי".