ביידן: "טראמפ ניסה למנוע העברת שלטון באמצעות שקרים והמון אלים - הוא נכשל"

בנאום לציון שנה לאירועי ה-6 בינואר בקפיטול אמר הנשיא כי "הדמוקרטיה שלנו הותקפה, ואנחנו העם שרדנו אותה". על הנשיא לשעבר טראמפ: "בנה את השקר שלו במשך שנים וגרם לעוול לאומה האמריקנית". טרמאפ: "הוא משתמש בשמי כדי לחלק את אמריקה"

זמן צפייה: 04:02

שנה לאחר אירועי ה-6 בינואר בקפיטול, במהלכן המונים התפרעו בקונגרס האמריקני בוושינגטון, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם היום (חמישי) בבית הלבן יחד עם סגניתו קמלה הריס, והתייחסו בדבריהם לאירועים שקרו תחת הנישא לשעבר דונלד טראמפ.

"היום לפני שנה ובמקום הקדוש הזה הדמוקרטיה שלנו הותקפה - במלוא מובן המילה. החוקה שלנו עמדה בפני האיום הגדול ביותר, אך השוטרים שלנו הצילו את שלטון החוק. אנחנו העם עמדנו במתקפה". עוד אמר ביידן: "לראשונה ניסה נשיא אמריקני למנוע מעבר שלטון בדרכי שלום, אך הוא נכשל. נוודא שזה לא יקרה לעולם".

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

לאחר מכן, תקף ביידן חזיתית של הנשיא לשעבר טראמפ: "אנחנו חייבים להיות ברורים לגבי מה היא אמת ומה הוא שקר, והנה האמת: הנשיא הקודם של ארה"ב יצר והפיץ שקרים בבחירות האחרונות. טראמפ ניסה למנוע העברה של השלטון באמצעות ההמון האלים שפרץ לקפיטול, טראמפ סירב לקבל את תוצאות הבחירות וגרם לעוול לאומה האמריקאית". בהמשך המתקפה על טראמפ, אמר ביידן: "לגבי הבחירות ב-2020, הנשיא לשעבר היה מאוכזב מהן. הוא בנה את השקר שלו במשך שנים, לא התייחס לעובדות, הוא רצה רק תירוצים".

"אנחנו צריכים להחליט איזו אומה נהיה, האם נהיה אומה שמתנגדת לבחירות העם, או שנהיה אומה שלא מאמינה באור האמת אלא חיה בצל האמת. אנחנו לא יכולים להיות אומה כזו. אנחנו צריכים לזהות את האמת ולחיות לפיה", המשיך ביידן לנאום.

לאחר הנאום הגיב טראמפ לדבריו וכתב כי ביידן "השתמש בשמי על מנת לנסות ולחלק עוד יותר את אמריקה. הקרקס הפוליטי הזה הוא רק הסחת דעת".

כזכור, האירוע, שזכה לכינוי "ההסתערות על הקפיטול" התרחש לפני שנה בדיוק. אלפי תומכיו של טראמפ שהיה באותה עת עדיין הנשיא, הגיעו לקונגרס האמריקני במחאה על ההפסד בבחירות ובטענה כי הן מזויפות. במהלך ההסתערות פרצו המונים לתוך מבנה הקפיטול. ארבעה מפגינים נהרגו באותו היום ואחד משוטרי הקפיטול נפטר יום לאחר מכן משבץ.

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס | צילום: רויטרס

לאחר המקרה, הבולשת הפדרלית (FBI) פתחה בחקירה הנרחבת בתולדותיה, במהלכה נעצרו מעל 700 מתפרעים וצפויים להיעצר עוד מאות. האשמות רבות הופנו כלפי טראמפ בטענה כי הסית את תומכיו ולא פעל להרגיע את הרוחות גם בזמן האירועים.