"בתנאי שרוסיה לא תפלוש": ביידן הסכים לפגישה עם פוטין

נשיא ארה"ב הסכים באופן עקרוני להצעתו של מקרון וייפגש עם מקבילו הרוסי. לא ידוע מתי והיכן תיערך הפסגה. דוברת הבית הלבן: "אנחנו תמיד מוכנים לדיפלומטיה". הקרמלין הסתייג: "עדיין מוקדם לארגן פגישה"

זמן צפייה: 00:36

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הסכים הבוקר (שני) להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במטרה להרגיע את הרוחות במשבר באוקראינה. ביידן נענה להזמנת נשיא צרפת עמנואל מקרון באופן עקרוני ובתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. כמה שעות לאחר מכן, בקרמלין הסתייגו: "עדיין מוקדם לארגן פסגה בין ביידן לפוטין על אוקראינה".

עוד טוענים בקרמלין כי פוטין עומד לנאום בכינוס מועצת הביטחון של רוסיה באופן מיידי, וכי "לא מדובר במפגש רגיל" וכי נשיאי ארה"ב ורוסיה יכולים לבחור לקיים שיחת טלפון בכל רגע שיידרש., וכי מפגש בין שרי החוץ השבוע הוא אפשרי.

"אנחנו תמיד מוכנים לדיפלומטיה", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "אנחנו מוכנים להטיל סקנציות מהירות וחמורות אם רוסיה תבחר בדרך של מלחמה במקום". לא ידועים בשלב זה היכן או מתי תתרחש הפסגה.

U.s. Russia Summit In Geneva
נשיא ארה''ב ביידן ונשיא רוסיה פוטין בפסגה המדינית בג'נבה | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורם רשמי ובכיר בארה"ב מסר לרשת CNN כי 120 הגדודים הלוחמים של צבא רוסיה, יחד עם כוחות הבדלנים במזרח אוקראינה - עשויים להגיע יחד לכ-190 אלף חיילים שמקיפים כעת את אוקראינה. בהתאם להערכות, סך הכוחות הרוסיים נכון לעכשיו גוברים על מספר הכולל של החיילים האוקראינים.

בהתאם להערכות המודיעיניות האחרונות של ארה"ב, ישנם 120 גדודים של לוחמים רוסיים מתוך 160 קיימים, והם נמצאים כעת במרחק של 60 קילומטרים מאוקראינה. למרות שסך הכוחות הרוסיים שנמצאים כעת בגבולות אוקראינה מהווים כ-75% מהכוח ההתקפי שלה - מדובר בפחות ממחצית מכמות החיילים בצבא רוסיה כולו.

דו''ח מודיעין על הכוחות הרוסיים בקרים
דו''ח מודיעין על הכוחות הרוסיים בקרים | צילום: אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין

כמו כן, אתמול שוחחו הנשיאים עמנואל מקרון ומקבילו הרוסי פוטין בעניין ההסלמה במזרח אירופה, והשניים הסכימו על הצורך למצוא פיתרון דיפלומטי למשבר באוקראינה, כך נמסר מארמון האליזה. בהמשך לכך, שרי החוץ של שתי המדינות צפויים להפגש בימים הקרובים בניסיון לקיים פסגה ברמות הבכירות ביותר בין רוסיה, אוקראינה ובני ברית אחרים במטרה "ליצור סדר אבטחה חדש ביבשת אירופה". כמו כן, שרי החוץ של רוסיה וצרפת ישוחחו היום.