ביידן מצמצם את הפער בג'ורג'יה; טראמפ: "הפסיקו את הספירה"

לאחר ספירת 96% מהקולות במדינת המפתח, הנשיא מוביל ב-0.4% בלבד. הקולות הנותרים הם מאטלנטה, בה יתרון לביידן. גם בפנסילבניה, בה לטראמפ יתרון קל, ביידן צפוי לקבל עוד קולות מההצבעה בדואר

זמן צפייה: 08:24

הקרב על אמריקה: המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מתקרב ל-270 האלקטורים הדרושים לו כדי לנצח בבחירות. על פי חלק מגופי התקשורת בארה"ב, ביידן צריך לנצח במדינה אחת בלבד מבין אלו שנותרו. מנגד, סיכוייו של הנשיא המכהן דונלד טראמפ הולכים ופוחתים והופכים תיאורטיים ככל שחולף הזמן. הלילה הודיע מטה טראמפ, שממשיך להטיל ספק בתוצאות הבחירות, כי יעתור לבית המשפט כדי להפסיק את ספירת הקולות בשלוש מדינות: מישיגן, ג'ורג'יה ופנסילבניה. נשיא ארצות הברית, שמבין שרוב הקולות שנספרים כעת הולכים לביידן, צייץ: "הפסיקו את הספירה".

מפת האלקטורים משתנה בין רשתות הטלוויזיה בארה"ב, אך בכולן ביידן מוביל ונראה בדרך הבטוחה לבית הלבן. על פי פוקס ניוז, לביידן יש 264 אלקטורים לעומת 214 לטראמפ. ברשת זו נתנו את הניצחון לביידן במישיגן ובאריזונה, ועל פי תמונה זו, מתוך ארבע מדינות המפתח שנותרו - פנסילבניה (20 אלקטורים), נבאדה (6), ג'ורג'יה (16) וצפון קרוליינה (15) - ביידן צריך לנצח רק באחת כדי להשיג 270 אלקטורים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

קבינט הקורונה אישר: חנויות הרחוב ייפתחו ביום ראשון

בלי עבודה, חסכונות – או עתיד: הצעירים שמשלמים את מחיר המשבר

הרמטכ"ל: יש להעניק אות מערכה ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון

דונלד טראמפ, ג'ו ביידן
דונלד טראמפ, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מנגד, הרשתות CNN ו-NBC עדיין לא צבעו את אריזונה בכחול, כך שלפיהן לביידן יש 253 אלקטורים. במטה טראמפ מקווים שלמרות הפיגור ב-3% לטובת ביידן כש-85% מהקולות נספרו, למועמד הרפובילקני יש סיכוי למהפך.

בג'ורג'יה מתנהל קרב צמוד מאוד לאחר ספירת 96% מהקולות, ועל אף שטראמפ עדיין מוביל במדינת המפתח - ביידן הצליח לצמצם את הפער, שעומד כעת על 0.4% בלבד לטובת הנשיא המכהן. נוסף לכך, הקולות הנותרים הם באטלנטה - שם יש לביידן יתרון בקרב המצביעים.

כרגע בפנסילבניה נספרו 89% מהקולות וטראמפ מוביל ב-2.6%. נותרו עוד קולות רבים לספור - בעיקר בדואר, שם יש יתרון לביידן. עד השעה 19:00 בערב צפוי להתקבל עדכון נוסף מהמדינה.בצפון קרוליינה נספרו כבר 95% מהקולות וטראמפ מוביל ב-1.5.

אם ינצח בכל המדינות הללו יתווספו למאזנו של טראמפ 51 אלקטורים והוא יעמוד על 264. כשמוסיפים ניצחון די ודאי באלסקה – טראמפ עשוי להגיע ל-267 אלקטורים.

עם זאת, כדי לגבור על יריבו, טראמפ צריך לנצח באריזונה או בנבאדה, בשתיהן ביידן מוביל. באריזונה, לאחר 86% מספירת הקולות ביידן מוביל ב-2.4%, וייתכן שלא יהיו תוצאות חדשות עד שישי בבוקר. בנבאדה ביידן מוביל ב-0.6% כשנספרו גם כן 86% מהקולות, ועדכון נוסף צפוי בשעות הערב (שעון ישראל).

הצהרת דונלד טראמפ בליל הבחירות
הצהרת דונלד טראמפ בליל הבחירות | צילום: רויטרס

במקביל, כעת מתקיימת הפגנה של תומכי טראמפ מחוץ למוקד ספירת הקולות בפיניקס שבאריזונה, כאשר חלק מהמפגינים חמושים. גם בעיר ניו יורק התקיימה הפגנה, תחת הכותרת: "כל קול צריך להיספר", במהלכה המפגינים הציתו אש ברחובות. במהלך הלילה המשטרה עצרה כ-50 בני אדם.

 

בתוך כך, רשת CNN דיווחה אמש כי מצב רוחו של טראמפ נעכר מאוד כשהתבררה תמונת המצב. טראמפ לא הופיע בציבור ביממה האחרונה, מה גם שהוא נתקל בהפניית עורף הולכת וגוברת מצד פוליטיקאים רפובליקנים בכירים שחשים כי הוא עומד להפסיד בבחירות. גם ניסיונותיו לפנות לבתי המשפט והטענות שהוא מעלה לא נראות רציניות בעיני מומחי משפט רבים, בהם אפילו מומחי משפט רפובליקנים.

בתגובה לכוונתו של טראמפ לערער על תוצאות הבחירות, אמר הבוקר מושל פנסילבניה, טום וולף, כי "קמפיין טראמפ הגיש תביעה כדי לעצור את ספירת הקולות בפנסילבניה, זה פשוט שגוי וזה פועל נגד הערכים שלנו כדמוקרטיה". עוד אמר וולף כי "צריך להיות לנו הביטחון שאנשים בוחרים את המנהיגים שלהם ולא ההפך, וזה למה זה חשוב שכל קול ייספר בבחירות האלו".

כזכור, בנאום שנשא אתמול טראמפ, הוא הטיח האשמות בדבר זיופים בבחירות ואף האשים: "הם מנסים לגנוב את הבחירות - קבוצה עצובה של אנשים מנסה לפגוע בנו. הובלנו וספירת הקולות הפסיקה, זו הונאה". מאוחר יותר באותו יום, המשיך הנשיא המכהן לתקוף את תוצאות הבחירות בטוויטר: "אמש הובלתי בהרבה מדינות מפתח, ואז, אחת אחרי אחת, הן התחילו פתאום להיעלם באורח פלא. מאוד מוזר".

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: חדשות 13

בנאום טרום הניצחון שנשא אתמול ביידן בדלאוור, המועמד הדמוקרטי הצהיר: "אני לא כאן כדי להכריז על ניצחון, אבל אנחנו מאמינים שננצח כשתסתיים הספירה. אני גאה בקמפיין שלנו. רק שלושה מועמדים בעבר ניצחו נשיא מכהן, כשנסיים נהיה הרביעיים, זה הישג ענק. כל קול צריך להיספר. אף אחד לא ייקח את הדמוקרטיה שלנו".