הצעת החוק של ביידן: ההשקעה הגדולה בהיסטוריה בתחום האקלים

מניעת התחממות גלובלית, הגדלת מס לעשירים והוזלת מערכת הבריאות - אלה הנושאים המרכזיים שיטופלו במסגרת התקציב של 700 מיליארד דולרים, עליו חתם נשיא ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית. "רגע היסטורי - כל רפובליקני בקונגרס הצביע נגד הצעת חוק זו"

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם אתמול (שלישי) על הצעת חוק חדשה בתקציב של 700 מיליארד דולרים, למען המאבק בשינויי האקלים ובעלויות הגבוהות של מערכת הבריאות, תוך העלאת מסים, בעיקר לעשירים – כך פורסם היום ב-BBC.

הצעת החוק כוללת בין היתר צעדים למימוש תוכניות של עשרות שנים שהבטיח הקונגרס למען בלימת מחירי תרופות המרשם. הגרסה הסופית של ההסכם שנחתם היא צנועה יותר בהיקפה מול החבילה של 3.5 מיליארד דולרים, שאותה חזו לראשונה הדמוקרטים.

מחאות נשים נגד משבר האקלים
מחאות נשים נגד משבר האקלים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עם זאת, הצעת החוק מטעם ביידן עשויה לספק דחיפה לקראת בחירות אמצע הקדנציה של הנשיא. הבוחרים שיצביעו בנובמבר הקרוב, יחליטו אם הדמוקרטים בראשות ביידן ישמרו על השליטה בקונגרס למשך שנתיים נוספות.

הנשיא ביידן בירך על הצעת החוק החדשה, שעליה חתם אתמול כ"פיסה האחרונה" על שולחן סדר היום הפנימי שלו. במסגרת חבילת התקציב החדשה, יושקעו 375 מיליארד דולרים על מנת להילחם בשינויי האקלים - ההשקעה הפדרלית המשמעותית ביותר בהיסטוריה בנושא זה.

קולוסק, גרינלנד, קרחון, משבר האקלים
קולוסק, גרינלנד, קרחון, משבר האקלים | צילום: רויטרס

לפי ניתוח שנעשה בידי מדענים באמצעות מנטר פעילות אקלימית, נמצא כי הצעת החוק תפחית את ההתחממות הגלובלית העתידית ב"לא מעט, אבל גם לא באופן משמעותי". הצעד צפוי להוריד את הפליטות בארה"ב עד 44% עד 2030 בהשוואה למסלול הנוכחי, שיוריד את הפליטות בשיעור של עד 35%, על פי ניתוח של חברת הייעוץ "רודיום גרופ".

הצעת החוק אינה מחייבת חברות להפחית פליטות, אך כוללת תמריצי מס לחברות שישקיעו באנרגיה מתחדשת, לצד הנחות לאנשים שקונים מכוניות חשמליות או משקיעים בשיפורי בית חסכוניים באנרגיה.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

החבילה גם מאפשרת לממשלה לנהל משא ומתן על מחירים נמוכים יותר עבור תרופות מרשם הניתנות במסגרת תוכנית ביטוח הבריאות שלה, עבור בני יותר מ-65 שנה. צעד זה צפוי לחסוך מאות מיליארדי דולרים בעשור הקרוב, על פי הערכות של משרד התקציבים הלא מפלגתי של הקונגרס.

אתמול מסר ביידן כי הצעד הוא "רגע היסטורי", והוסיף: "כל רפובליקני בקונגרס הצביע נגד הצעת חוק זו". אבל מנהיג המיעוט בסנאט של ארה"ב, מיץ' מקונל, אמר כי "החקיקה משמעה מסים גבוהים יותר, חשבונות אנרגיה גבוהים יותר וביקורות אגרסיביות של מס הכנסה".