מועצת הביטחון של האו"ם: "בלארוס אשמה בהסלמת המשבר בגבול עם פולין"

גורמים מערביים גינו בחריפות את מעשיה של מינסק והאשימו אותה ב"ערעור היציבות בגבול המזרחי של האיחוד" • רוסיה של פוטין דחתה את הטענות • לוקשנקו איים: "אנתק לאירופה את אספקת הגז"

פליטים מהמזרח התיכון בגבולות פולין עם בלארוס
פליטים מהמזרח התיכון בגבולות פולין עם בלארוס | צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה אתמול (חמישי) את פעולותיה של בלארוס במשבר המהגרים ההולך ומחריף בגבולה עם פולין. בהצהרתם, האשימו מספר מדינות מערביות את בלארוס בשימוש במהגרים על מנת לערער את יציבות הגבול המזרחי של האיחוד האירופי. רוסיה, בעלת ברית מרכזית של בלארוס, דחתה את ההאשמות.

מוקדם יותר, נשיא בלארוס איים לנתק את אספקת הגז לאירופה במידה ויוטלו סנקציות חדשות. בתוך כך, אלפי פליטים, רובם מעיראק, סוריה ותימן – נשארים ללון בגבולות עם פולין, וסובלים מסכנת קפאון בתקווה לחצות את גבולות איחוד האירופי.

בלארוס - מרכז קליטה למהגרים בגבול
בלארוס - מרכז קליטה למהגרים בגבול | צילום: רויטרס

המהגרים הינם בעיקר גברים צעירים - אך יש ביניהם גם נשים וילדים. צילומים דרמטיים מתחילת השבוע חשפו המונים, הנואשים לחצות דרך גדר התיל על מנת להיכנס לתוך פולין. רבים מהם נהדפו על ידי משמר הגבול הפולני והצבא. עם זאת, כמה מהגרים הצליחו לחמוק פנימה אל המדינה.

לפחות שבעה בני אדם מתו בצד הפולני של הגבול, רבים כתוצאה מהיפותרמיה. בישיבת החירום של מועצת הביטחון של האו"ם אתמול, המדינות החברות במועצה פרסמו הצהרה משותפת, שבה האשימו את בלארוס בגרימת סכנה לחייהם של מהגרים, למען "מטרות פוליטיות".

Migrants Gather On The Belarusian Polish Border
פליטים בגבול בלארוס-פולין

בנוסף, טענו המדינות כי בלארוס "מנסה להסיט את תשומת הלב מהפרות זכויות האדם ההולכות ומתגברות בגבולה". ההצהרה פורסמה על ידי צרפת, בריטניה וארה"ב - כולן חברות מועצה קבועות, ובעלות וטו. אליהן גם הצטרפו אלבניה, אסטוניה ואירלנד.

רוסיה, גם היא חברת מועצה קבועה ובעלת וטו, דחתה את ההאשמות והאשימה את פולין וליטא השכנה בהתעללות במהגרים. "במקרים רבים משמר הגבול הפולני והליטאי הכו מהגרים ודחקו אותם בחזרה לשטח בלארוס", אמר סגן השגריר הרוסי באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי. "הייתי אומר שזו בושה מוחלטת והפרה של כל האמנות והכללים הבינלאומיים האפשריים".

בתוך כך, אלפים צעדו אתמול לציון יום העצמאות של פולין, בהם רבים מקבוצות ימין קיצוניות שקראו "לחזק את הגבולות עם בלארוס", זאת נוכח משבר המהגרים. עם זאת, המצעד שהתקיים בבירה ורשה העבר בשקט ולא נרשמו אירועי אלימות חריגים.