דמוניזציה של ישראל ושימוש בדימויים אנטישמיים: דו"ח הליגה נגד השמצה

לפי ממצאים של הארגון שעוקב אחר פעילות אנטי-ישראלית בקמפוסים ברחבי ארה"ב, במהלך השנים 2021-2020 חל זינוק בפעילות ה-BDS ובהפצת מסרים אנטי אנטי-ציוניים באקדמיה האמריקנית. "חציית גבול של ביקורת לגיטימית, סטודנטים יהודים מושפלים ומנודים"

קריאות החרמה של הBDS
קריאות החרמה של הbds | צילום: חדשות 13

דו"ח הליגה נגד השמצה שפורסם היום (רביעי) חושף פעילות אנטי ישראלית מוגברת בקמפוסים במהלך השנה האקדמית 2021-2020, לצד קריאות מטעם ה-BDS לפגיעה בסטודנטים היהודים שמהוות "חציית גבול של ביקורת לגיטימית".

על פי הממצאים שנחשפו, חלק מהאקטיביסטים האנטי-ישראליים בקמפוסים, השתמשו בשנה החולפת ברטוריקה שכללה השפלות ונידוי כלפי סטודנטים יהודים התומכים בישראל, כשלא פעם נעשה שימוש גם בדימויים אנטישמיים. לפי הערכת הארגון, המצב הגיע לנקודת רתיחה בזמן העימות בין ישראל וחמאס במאי 2021.

הפגנות, חרם, אנטי ישראל, bds. הפגנה נגד ישראל, ארכיון
הפגנות, חרם, אנטי ישראל, bds. הפגנה נגד ישראל, ארכיון | צילום: רויטרס

מומחי הליגה נגד השמצה פרסמו כי איתרו דפוס בקרב קבוצות אנטי-ישראליות, שכולל דמוניזציה בוטה של ישראל וסטודנטים ציונים - המשפיעה במידה רבה על הסטודנטים היהודים. ג'ונתן א. גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, אמר בהמשך לכך כי "המתקפות המילוליות האנטי-ישראליות הקצובות נגד הציונות והציונים, עלולות להעליב ולפגוע באופן ממשי בסטודנטים יהודים רבים, ולהותיר אותם בתחושות של נידוי והשפלה.

"לסטודנטים נתונה הזכות להביע את דעתם בגלוי בקשר לישראל, אך ביטויי אנטישמיות תחת אצטלה של ביקורת על ישראל אינם קבילים. על המנהלים, הסטודנטים ואנשי הסגל לוודא כי הסביבה היא בטוחה ומקבלת עבור כל הסטודנטים, ללא הבדל דת, לאום או מוצא אתני".

הפגנת BDS
הפגנת BDS | צילום: חדשות 13

מומחי הליגה נגד השמצה דיווחו על קריאות לחרם, מניעת השקעות וסנקציות (BDS) שהמשיכו להוות אבן פינה בפעילות האנטי-ישראלית בקמפוס בשנה החולפת. אגודות הסטודנטים השונות דנו ב-17 הצעות החלטה בהשראת ה-BDS - ומתוכן עברו 11 החלטות, על אף שחלקן כללו הטעיה עובדתית בוטה או שימוש בשפה שמרמזת על תמיכה באלימות נגד ישראל.

מהדו"ח נמצא כי סטודנטים למען צדק בפלסטין (SJP) הייתה הקבוצה הפעילה ביותר נגד ישראל בקמפוסים ברחבי ארה"ב. קבוצה זו כוללת רשת של כ-180 סניפים ברחבי ארה"ב, המרוכזים בעיקר בצפון החוף המזרחי, במערב התיכון ובקליפורניה. ההתנגדות לציונות, בהגדרתה הכללית כתנועה למען הגדרה עצמית לאומית בבית ההיסטורי של העם היהודי בארץ ישראל, נמצאה כמשותפת כמעט לכל הקבוצות האנטי-ישראליות.

הפגנות, חרם, אנטי ישראל, bds. מקרי אלימות דווקא פחתו
הפגנות, חרם, אנטי ישראל, bds. מקרי אלימות דווקא פחתו | צילום: רויטרס

לפי הממצאים, ישנן לא מעט קריאות לנדות סטודנטים ציונים ופרו ישראליים מהמרחב הציבורי בקמפוס, ולעתים גם מאגודות הסטודנטים. קריאות מסוג זה מופנות לרוב לסטודנטים יהודים, על אף שסטודנטים לא יהודים רבים מעידים על עצמם כציונים או מזדהים עם מדינת ישראל. בשנה האקדמית שנבדקה בדו"ח, חברים יהודים באגודות הסטודנטים של שני קמפוסים לפחות, סבלו מהטרדה אישית ומקריאות לחרם בשל ביטויי התמיכה שלהם בישראל ובציונות. באחד מהם ההטרדה הובילה לפיטוריו של הסטודנט הפעיל.