ברקע האיומים: יו"ר בית הנבחרים פלוסי נחתה בטאיוואן

על רקע המתיחות מצד סין ותגבור הכוחות על ידה באזור הגבול עם טאיוואן, ננסי פלוסי נחתה בבירה טאיפיי: "הביקור מבטא את המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב בדמוקרטיה של טאיוואן". משרד החוץ הסיני איים: "ארה"ב מתעקשת לבצע פעולות לא נכונות". משרד הביטחון הסיני הודיע על תרגיל צבאי משולב סמוך לטאיוואן. כל העדכונים

זמן צפייה: 02:42

רוחות מלחמה באסיה: יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, נחתה היום (שלישי) אחר הצהריים (22:30 שעון מקומי) בבירת טאיוואן, טאיפיי והחלה את ביקורה במדינה. משרד החוץ של טאיוואן הוציא מסר: מברכים את ביקור המשלחת של פלוסי, הביקור מראה תמיכה "חזקה כסלע" של ארה"ב בטאיוואן.

כשנחתה, פלוסי פרסמה הודעה רשמית לגבי ביקורה בטאיוואן: "ביקור המשלחת שלנו לטאיוואן מבטאת את המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לתמיכה בדמוקרטיה התוססת של טאיוואן". עוד כתבה יו"ר בית הנבחרים: "הסולידריות של ארצות-הברית עם אזרחי טאיוואן חשובה היום יותר מתמיד, עת העולם נאלץ לבחור בין אוטוקרטיה לדמוקרטיה".

זמן קצר אחרי נחיתתה - שיגר משרד החוץ הסיני איום: "ארה"ב מתעקשת לבצע פעולות לא נכונות, עליה להיות אחראית להשלכות". משרד הביטחון הסיני מסר כי "צבא השחרור העממי (צבא סין) נמצא בכוננות גבוהה, ויבצע פעולות צבאיות ממוקדות כתגובה לביקור פלוסי בטאיוואן".

ננסי פלוסי נחתה בטאיוואן וגורד השחקים ה''טאיפיי 101'' הואר לכבודה
ננסי פלוסי נחתה בטאיוואן וגורד השחקים ה''טאיפיי 101'' הואר לכבודה | צילום: מתוך טוויטר

דקות אחדות טרם נחיתתה במדינה, מטוסי קרב סיניים הוזנקו לעבר מצר טאיוואן. בתוך כך, בצילומים ממחוז פוג'יאן (דרום-מזרח סין, סמוך לגבול עם טאיוואן) שפורסמו הבוקר על ידי כלי תקשורת זרים, נראים כלי רכב צבאיים וטנקים של הצבא הסיני עושים דרכם אל החופים הסמוכים לטאיוואן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208021800' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='צפו: ננסי פלוסי נוחתת בטאיוואן' poster='' kid='1_fwnfp3u8' duration='']

כמו כן, חיל האוויר וחיל הים של צבא סין החלו בשעות הבוקר בסיורים סמוך לגבול הימי בין שתי המדינות, מהלך שתואר על ידי בכיר בממשלת טאיוואן כ"מהלך פרובוקטיבי". בעוד מטוסי חיל האוויר הסיני ממשיכים לסירוגין בסיורים הללו, הספינות הסיניות נותרו באזור הגבול.

משרד ההגנה של טאיוואן אמר כי "הדברים נמצאים בשליטה מלאה, ובמידת הצורך טאיוואן תשלח כוחות בתגובה לאיומי האויב". במקביל, הצבא שלה הודיע כי ישלח מטוסי קרב ללוות את פלוסי, בעוד שהיא עושה דרכה במרחב האווירי של המדינה. נוסף על כך, חיל הים האמריקני פרס גם הוא ארבע ספינות קרב ממזרח לטאיוואן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208021807' autoplay='0' credit='' desc='מאות תושבי טאיוואן מריעים כשברקע מטוסה של פלוסי נוחת בבירה' poster='' kid='1_abmtibhl' duration='']

מוקדם יותר היום, אתר האינטרנט של משרד הנשיאות של טאיוואן נפל קורבן למתקפת סייבר ובשלב מסוים חדל מלעבוד. מקור יודע דבר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כעבור זמן קצר, האתר חזר לפעילות מלאה. כמו כן, שניים מנמלי התעופה במדינה קיבלו איומים בהם הוזהרו מפני פיצוצים בשטחי הנמלים, שלפי המדווח בתקשורת - האיומים נשלחו מחוץ למדינה. טור דעה שפרסמה ב"וושינגטון פוסט" כתבה יו"ר בית הנבחרים בין היתר כי "ארה"ב חייבת לעמוד לצד טאיוואן, הדמוקרטיה שלה בסכנה". בדבריה התייחסה פלוסי לסין וכתבה כי "בשנים האחרונות בייג'ינג עשתה פעולות רבות להגברת המתיחות עם טאיוואן".

מחר, פלוסי צפויה להיפגש עם הנשיאה הטאיוואנית צאי אינג-וון, ולפי כמה דיווחים, תפגש גם עם קבוצה של פעילי זכויות אדם הפועלת נגד הפרותיו של המשטר בסין. יצוין כי פלוסי החלה את ביקורה מוקדם יותר השבוע במלזיה וסינגפור. לאחר ביקורה בטאיוואן, היא צפויה להמשיך לדרום קוריאה ויפן.

דוברת משרד החוץ הסיני הואה צ'וניינג
דוברת משרד החוץ הסיני הואה צ'וניינג | צילום: רויטרס

"מול ההתעלמות הפזיזה של ארה"ב מאזהרותיה החוזרות והרציניות של סין, כל צעדי נגד שינקטו על ידי הצד הסיני יהיו מוצדקים והכרחיים, וזו גם זכותה של כל מדינה עצמאית וריבונית", כך מסרה הבוקר דוברת משרד החוץ הסיני הואה צ'וניינג בתדרוך יומי שערכה בבייג'ינג.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי התייחס אתמול גם הוא לנושא ואמר כי התגובות של בייג'ינג לביקור פלוסי בטאיוואן, עשויות לכלול ירי טילים באזור טאיוואן, פעילות אווירית או ימית בקנה מידה גדול. הוא התייחס גם לאפשרות שסין תכריז על מה שכינה "תביעות משפטיות מזויפות" נוספות כמו הטענה של סין כי מצר טאיוואן אינו נתיב מים בינלאומי.

קירבי אמר ששום דבר בקשר למסעה האפשרי של פלוסי לא שינה את מדיניות ארה"ב כלפי טאיוואן, וכי בייג'ינג מודעת היטב לחלוקת הסמכויות בתוך ממשלת ארה"ב, הרי שננסי פלוסי היא מחוקקת בבית הנבחרים, והיא לא נשלחת לביקור רשמי מטעם הממשל האמריקני. רשת CNN דיווחה בשבוע שעבר כי על פי מקורות מקורבים ההשלכות הצפויות הן בפן המדיני בעיקרן, וכי הסיכוי להסלמה צבאית אינו גדול, כיוון שגם סין לא מעוניינת שדברים "יצאו משליטה".

הפגנה בטאיפיי נגד הגעתה של יו''ר בית הנבחרים האמריקנית, ננסי פלוסי למדינה
הפגנה בטאיפיי נגד הגעתה של יו''ר בית הנבחרים האמריקנית, ננסי פלוסי למדינה | צילום: רויטרס

בימים האחרונים, טאיוואן החלה להכין את המקלטים בשטחה. ההכנות כוללות את הפיכתם של חללים תת קרקעיים שבהם אנשים יכולים לתפוס מחסה למקלטים העמידם בפני טילים סיניים, במידה וזאת תפלוש לשטח המדינה. בבירה טאיפיי יש למעלה מ-4,600 מקלטים שיכולים להכיל כ-12 מיליון איש, יותר מפי ארבעה מאוכלוסיית העיר.

בשבוע שעבר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם מקבילו הסיני שי ג'ינגפינג, כאשר הנשיא הסיני הזהיר את ביידן וטען בפניו כי וושינגטון צריכה לציית לעיקרון "סין האחת" (הכוללת את טאיוואן בתוכה) והזהיר מפני "משחקים באש". מבחינתו, ביידן אמר לשי כי המדיניות האמריקנית לגבי טאיוואן נותרה על כנה והיא לא השתנתה, כלומר, ארה"ב אינה מכירה בה כמדינה ריבונית. לדבריו, וושינגטון מתנגדת בתוקף לצעדים חד-צדדיים שמטרתם לשנות את הסטטוס קוו או לערער את השלום והיציבות באזור מצר טאיוואן.