כשדאע"ש הכה באירופה: הפיגוע שזעזע את צרפת • מסכמים עשור

מלחמת החורמה שניהל המערב נגד ארגון הטרור הובילה את פעיליו לבצע פיגועים מחוץ למזה"ת. הזכורה ביותר היא מתקפת הטרור שאירעה בפריז ב-2015 ובה נרצחו 130 אנשים, רובם בתיאטרון הבטאקלאן

זמן צפייה: 02:32

לא ניתן לסכם את העשור האחרון מבלי להתייחס לדאע"ש, ארגון הטרור הרצחני ששינה את פני המזרח התיכון בעידן שלאחר "האביב הערבי". הארגון, שנודע לשמצה בשל הסרטונים האכזריים שפרסם שבהם תועדו עריפת ראשיהם של הקורבנות, הגביל תחילה את פעילותו לאזור עיראק וסוריה. עם זאת, הקואליציה המערבית שפעלה נגדו, הובילה את המדינה האסלאמית להוציא לפועל פיגועים גם מחוץ לשטחי המזרח התיכון.

אחד הפיגועים הזכורים ביותר שעליהם קיבל הארגון אחריות הוא מתקפת הטרור המשולבת שאירעה בפריז, בירת צרפת, בנובמבר 2015. לרגל סיכום העשור חזרנו לאירוע שהפך את אירופה לזירת קרב והחריף את יחסו של העולם לארגון הטרור הרצחני.

לכתבות נוספות בפרויקט מסכמים עשור

כשדאע"ש יצא מגבולות המזרח התיכון - והחל להכות באירופה

ארגון הטרור "המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט" הוקם בסוף שנות ה-90 וב-2004 הצטרף לארגון אל-קאעידה. כעבור עשור, בשנת 2014, בעקבות חילוקי דעות בין מפקדי הארגון להנהגה המרכזית של אל-קאעידה בעידן שאחרי חיסולו של אוסאמה בן לאדן, הם התפצלו והפכו לארגון עצמאי בשם "דאע"ש".

הארגון ניצל את מלחמת האזרחים בסוריה ואת המצב הפוליטי הרגיש בעיראק, בעידן שאחרי הדחתו של סדאם חוסיין, והשתלט על שטחים רבים, בניסיון להקים ח'ליפות אסלאמית סונית. נוסף על כך, פעילי הארגון חטפו כמה עיתונאים מערביים שסיקרו את הלחימה באזור, ובחלק ניכר מהפעמים ערפו את ראשיהם מול המצלמות, במה שהפך לסרטוני זוועה שהופצו בכל העולם.

ג'ון הג'יהאדיסט, עורף הראשים של דאע''ש, רגע לפני שערף את ראשו של עיתונאי ה''וושינגטון פוסט''
ג'ון הג'יהאדיסט, עורף הראשים של דאע''ש, רגע לפני שערף את ראשו של עיתונאי ה''וושינגטון פוסט'' | צילום: רויטרס

התיעוד האכזרי העלה את חמתם של מנהיגי המערב, שהחלו לתקוף מטרות ופעילים של הארגון. ארצות הברית, בעידודו של הנשיא דאז ברק אובמה, הובילה את הקואליציה נגד דאע"ש, ואליה הצטרפו מדינות נוספות, בהן בריטניה, צרפת, הולנד ובלגיה.

בעקבות ההכרזה על מלחמת חורמה נגד דאע"ש, החל הארגון לבצע פיגועים ברחבי העולם, כשרבים מהם יצאו לפועל באירופה. אחד הפיגועים הראשונים אירע בחודש מאי 2014, אז בוצע פיגוע ירי במוזיאון היהודי בבריסל שבבלגיה, שבו נהרגו ארבעה בני אדם, בהם שני ישראלים. בינואר 2015 נרצחו 12 בני אדם ו-11 נפצעו קשה במשרדי השבועון הסאטירי "שרלי הבדו", בעקבות קריקטורות שפורסמו בו ולעגו לנביא מוחמד. למחרת הפיגוע, ירה מחבל בשוטרת בעיר, ויום לאחר מכן, אותו היורה פרץ למרכול כשר במזרח העיר בשם "היפר כשר". שם הוא ירה למוות ביואב חטב, פרנסואה-מישל סעדה ופיליפ ברהם, ולקח 19 נוספים כבני ערובה. חמש דקות לאחר מכן, ניסה יוהן כהן להיאבק בו ונורה גם הוא למוות.

במהלך התבצרותו דרש המחבל, אמדי קוליבאלי, את שחרורם של סעיד ושריף קובאשי, שני המחבלים שביצעו את הטבח במשרדי "שרלי הבדו". זמן קצר לאחר שהשניים נהרגו בחילופי אש עם המשטרה המקומית, פרצו הכוחות גם למרכול, חיסלו את קוליבאלי ושיחררו את בני הערובה. בעקבות גל הפיגועים, הכריז נשיא צרפת דאז, פרנסואה הולנד, על שלושה ימי אבל לאומיים. פיגועים אלה הרעידו את האדמה תחת השקט האירופי. המתקפה על "שרלי הבדו" נתפסה לא רק כפיגוע, אלא כמתקפה על דרך החיים האירופית, המערבית והליברלית וכזאת שתוקפת באופן ישיר גם את חופש הביטוי. כמו כן, התעורר חשש אמיתי ממעשים כאלה בעתיד, שלמרבה הצער לא איחרו להגיע.

זירת הטבח במערכת ''שארלי הבדו'' בצרפת
זירת הטבח במערכת ''שארלי הבדו'' בצרפת | צילום: רויטרס

"שמענו שיש יריות בעיר": תושב פריז נזכר במתקפת הטרור

כאמור, הפיגועים ב"שרלי הבדו" וב"היפר כשר" בינואר 2015, היוו את הקדימון לגל הטרור הרצחני שפקד את בירת צרפת עשרה חודשים מאוחר יותר. ב-13 בנובמבר אירעה מתקפת טרור משולבת, שבוצעה בכמה מוקדים בעיר. בתוך זמן קצר נשמעו קולות ירי במסעדה במרכז פריז, אירעו שני פיצוצים סמוך לאצטדיון סטאד דה פראנס שבצפון העיר שם שיחקו באותה עת צרפת וגרמניה, ובזירה המרכזית - תיאטרון הבטאקלאן, שבו נרצחו 120 בני אדם במהלך הופעה של להקת רוק אמריקנית.

סך הכול נרצחו במהלך המתקפה 130 בני אדם ומאות נוספים נפצעו בדרגות פציעה שונות. במה שהפך את המתקפה הרצחנית לאירוע שבו מניין הקורבנות הגבוה ביותר בעיר מאז מלחמת העולם השנייה. את סדרת הפיגועים האכזריים ביצעו שמונה מחבלים, שבעה מהם נהרגו ואחד נמלט, ונלכד לאחר ארבעה חודשים.

מתקפת הטרור בפריז - נובמבר 2015
מתקפת הטרור בפריז - נובמבר 2015 | צילום: רויטרס

כתגובה למתקפה הכריז הנשיא הולנד על מצב חירום וגבולות המדינה נסגרו - לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. 1,500 חיילים נפרסו בפריז ורמת הכוננות הועלתה לרמה הגבוהה ביותר. העירייה סגרה את כל המקומות הציבוריים, פארק השעשועים דיסנילנד נסגר למחרת ולראשונה בתולדותיו, מגדל אייפל הוחשך והכניסה אליו נסגרה.

שמואל, שמתגורר בפריז כעשר שנים והיה בעיר בליל האירוע, סיפר על רגעי הדרמה: "באותו ערב בדיוק סיימתי ללמוד, והייתי אמור לפגוש את אשתי וחבר שהגיע לבקר מהארץ. כשיצאתי, היא התקשרה אליי והבנו שקורה משהו, אבל לא בדיוק ידענו מה. הצלחתי להגיע לאזור שבו קבענו, ומשם החלטנו ללכת להתחבא. הדירה שלנו הייתה רחוקה יחסית ושמענו שיש יריות על מסעדות במרכז העיר, אז התחבאנו במסעדה שהכרנו ויש לה מעין חצר פנימית כזאת".

מתקפת הטרור בפריז - נובמבר 2015
מתקפת הטרור בפריז - נובמבר 2015 | צילום: רויטרס

לדבריו, "כשנכנסנו, ראינו שהיו שם המון אנשים. כולם, כמו בארץ באירועים כאלה, ניסו ליצור קשר, כולם התעדכנו עם הקרובים שלהם וקיבלו רסיסי מידע. היו שם המון אנשים והם נתנו לנו פשוט להישאר שם עד שהכול חלף. לאט לאט, התחלנו להבין מה קורה. פה ושם היו אנשים שהיו בלחץ ובכו", אמר שמואל, והוסיף: "אחרי שעות יצאנו משם והלכנו הביתה. הרחובות היו ריקים, ופשוט ארזנו את הדברים שלנו. ההורים של אשתי גרים מחוץ לפריז, אז עזבנו לכמה ימים, פשוט התרחקנו מהכול".

למרות שהשקט בפריז הופר כמה פעמים מאז, שמואל טוען כי אינו מרגיש תחושת סכנה בעיר: "ההורים שלי גרים בדרום הארץ, ועפים להם טילים מעל הראש. כשעברתי לפה לא חשבתי שמסוכן לחיות בפריז, והתחושה הזאת עדיין לא השתנתה".

מתקפת הטרור בפריז - נובמבר 2015
מתקפת טרור בפריז - נובמבר 2015 | צילום: רויטרס

דאע"ש איבד מכוחו - וייאלץ להתמודד עם המציאות שלאחר חיסול אל-בגדאדי

לאחר המתקפה הרצחנית בפריז המשיך הארגון להיאבק על שליטה בשטחים בסוריה ובעיראק, וכשנה לאחר הפיגוע, החל לספוג מפלות. הוא איבד את שליטתו ברוב האזורים במזרח התיכון בהם החזיק. למרות זאת, הוא המשיך להיות פעיל ואף לקבל אחריות על פיגועי טרור ברחבי אירופה. במשך שנים, למרות שנדמה היה שהארגון יקרוס בעקבות איבוד השטח, פעילי הטרור המשיכו לפעול בדרכים אחרות ובמקומות נוספים בעולם, בהם חצי האי סיני, תימן ואפילו בפיליפינים.

לצד זאת, המשיכו בארה"ב לחפש הזדמנויות לשים את ידם על מנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדאדי. לפני כחודשיים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע שסוף כל סוף, אל-בגדאדי חוסל. ב-26 באוקטובר פשט כוח דלתא של הצבא האמריקני על המתחם שבו שהה אל-בגדאדי במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. לפי הודעת טראמפ, אל-בגדאדי נהרג בעת שניסה להימלט אל תוך מנהרה, כשכמה כלבים התנפלו עליו והוא החליט להפעיל את חגורת הנפץ שנשא על גופו. בפיצוץ נהרגו גם שלושה מילדיו איתם נמלט ושתיים מנשותיו.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש
אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש | צילום: טוויטר

כמה ימים לאחר חיסולו של מנהיג ארגון הטרור, הודיע דאע"ש כי מחליפו יהיה אבו אבראהים אל-האשמי, שנחשב קיצוני מקודמו בתפקיד. הארגון לא הפסיק לפעול, ונדמה שהחלפת המנהיג בארגונים מסוג זה, לא פוגעת בתפקודו ובתעוזה שלו. בשורות הארגון עדיין פועלים כ-15,000 לוחמים שנשבעו אמונים למנהיג שחוסל. כמו כן, כעשרת אלפים נוספים כלואים ברחבי סוריה, ועל פי הערכות אמריקניות, הארגון ישוב לפעול בעוצמה בסוריה בשנה הקרובה. "מותו הוא מבורך וחשוב, אך הוא לא מהווה מכה קטסטרופלית וקטלנית לארגון", אמר למגזין "טיים" הגנרל האמריקני מייק נגטה, ראש מחלקה במרכז הלאומי למלחמה בטרור.

בין אם ההערכות המודיעיניות של הצבא האמריקני נכונות ובין אם לא, לדאע"ש יש תפקיד משמעותי בעיצוב המזרח התיכון בחצי השני של העשור שחלף. הארגון שקיווה להקים ח'ליפות סונית במזרח התיכון ו"נאלץ" לבצע פיגועים גם ברחבי העולם כתגובה לקואליציה המערבית נגדו, הביא בכך לפגיעה במעמדו וכעת נשאלה השאלה כיצד יראה דאע"ש ללא אל-בגדאדי בעשור החדש.