הצעת חוק בקנדה: הקפאה לאומית של מכירת נשקים

ממשלת קנדה בהובלת ראש הממשלה ג'סטין טרודו העלתההצעת חוק לפיה יחולו תקנות על מכירה ואחזקת נשקים "בעלי אופי צבאי" במדינה. החוק יתיר לשופטים קנדיים להגיש צו להחרמת הנשק מידי אנשים המהווים סכנה לעצמם או לסביבה. "אנחנו רק צריכים להביט מה קורה דרומה"

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

ממשלת קנדה בהובלתו של ראש הממשלה ג'סטין טרודו העלתה אמש (שני) הצעת חוק לפיה יחולו תקנות חדשות על קנייה, ייבוא, העברה ומכירה של נשקים במדינה. במסגרת החוק, נושאי נשק בעל אופי "צבאי" ייאלצו להחזיר את נשקם לרשויות במדינה, ויוכלו לרכוש את הנשק בחזרה במידה ויעמדו בקריטריונים ובפיקוח שהציבה הממשלה לאחזקת נשק.

"כממשלה, יש לנו אחריות למנוע טרגדיות נוספות. אנחנו רק צריכים להסתכל דרומה (בכוונה לארצות הברית השכנה) מהגבול כדי לדעת שאם לא ננקוט בפעולה מידית, באופן תקיף ומהיר, התופעה תחמיר ויהיה קשה יותר להתמודד עמה", אמר ראש הממשלה טרודו. "רמת האלימות בנשק בקרב הקהילות במדינה אינה מתקבלת על הדעת".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

כמו כן, החוק יתיר לשופטים קנדיים להגיש צו להחרמת הנשק מידי אנשים המהווים סכנה לעצמם או לסביבה. זו אינה הפעם הראשונה בה ממשלת קנדה מנסה להעביר חוק מהסוג הזה, ובכל ניסיונות העבר שלה, גם בזו שבקדנציה הנוכחית של טרודו, נכשלו עד כה. ראש הממשלה טרודו הודה כי בחוקים הקודמים היו מספר פגמים שמנעו את העברתם, אם כי חברי המפלגה השמרנית במדינה הביעו את התנגדותם גם לחוק בנוסחו הנוכחי.

נשק אוטומטי נאסר לשימוש בידי אזרחי המדינה כבר זמן מה, אם כי נשק חצי אוטומטי טרם נאסר לשימוש וחלים עליו מגבלות בלבד. עם זאת, החוק הקנדי לא מתייחס לאחזקה של נשק "בעל אופי צבאי" והממשלה פועלת להעביר כזה חוק, שלא יאפשר ליצרני הנשקים והמפיצים שלהם ברחבי המדינה "לעקוף" אותו.

הצעת חוק בקנדה: הקפאה לאומית של מכירת נשקים
הצעת חוק בקנדה: הקפאה לאומית של מכירת נשקים | צילום: רויטרס

לפי הנתונים שמפרסמת סוכנות הסטטיסטיקה הלאומית של קנדה, שיעורי מקרי הרצח שבוצעו באמצעות נשק חם זינק מ-26% ב-2013 ל-37% ב-2020, כאשר בכמעט ב-60 אחוזים מפשעי הנשק החם, נעשה שימוש באקדים. קיים וויכוח פנימי במדינה לגבי אמינות הנתונים הרי שחלק מהנשקים נגנבו, נרכשו באופן בלתי חוקי והוברחו למדינה.

כזכור, רק בשבוע שעבר 21 בני אדם נרצחו בעיירה יובלדי שבדרום טקסס שבארצות, כאשר נער חמוש בן 18 פתח באש בבית הספר היסודי "רוב". 19 מבין הנרצחים היו ילדים בכיתות הנמוכות, ובנוסף נרצחו שני מורים.

Capture
סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס