מצרים בירכה, הפלסטינים גינו: התגובות להסכם עם בחריין

הנשיא א-סיסי כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי נרמול היחסים בין המדינות הוא "צעד חשוב לעבר ביסוס יציבות ושלום באזור". ההנהגה הפלסטינית ביקרה את המהלך: "מתן לגיטימציה לפשעי ישראל"

זמן צפייה: 01:50

ההכרזה הערב (שישי) על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין עוררה גל של תגובות. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי המהלך להקמת קשרים דיפלומטיים בין שתי המדינות מהווה "צעד חשוב לעבר ביסוס יציבות ושלום באזור המזרח התיכון". עוד כתב א-סיסי כי המהלך מהווה גם צעד לקראת השגת הסדר צודק וקבוע לסוגיה הפלסטינית.

מנגד, בהנהגה הפלסטינית מתחו ביקורת חריפה על נרמול היחסים. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "ופא" דיווחה כי ההנהגה הפלסטינית מתנגדת ומגנה את ההכרזה המשולשת וכי הם רואים בה בגידה בירושלים, באל-אקצא ובסוגיה הפלסטינית.

עוד בחדשות 13:

ישראל ובחריין סיכמו: כינון יחסים דיפלומטיים מלאים

עקב פרסום חדשות 13: רה"מ ורעייתו לא יטוסו לארה"ב במטוס פרטי

קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין
קו הרקיע של מנאמה, בירת בחריין | צילום: רויטרס

עוד צוין כי "ההנהגה הפלסטינית רואה בהסכם זה מתן לגיטימציה לפשעי ישראל נגד העם הפלסטיני, וטוענת כי צעד זה הוא מסוכן מאוד ומרסק את יוזמת השלום הערבית. בנוסף, ההנהגה הפלסטינית דורשת מבחריין לחזור בה מיידית מצעד זה שנקטה ומבהירה כי אף אחד לא יכול לערוך מו"מ בשמם של הפלסטינים".

סוכנות הידיעות הפלסטינית ציטטה את הודעת שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, שמסר הערב כי הרשות הפלסטינית תחזיר להתייעצות את השגריר שלה בבחריין וזאת "על מנת לנקוט בצעדים ההכרחיים בעקבות ההחלטה של בחריין לנרמל את יחסיה עם ישראל".

דובר חמאס חאזם קאסם גינה גם הוא את ההסכם. לדבריו, הצטרפות המדינות לנורמליזציה עם ישראל הופכת אותן לחברות בעסקת המאה, אשר מהווה התקפה על העם הפלסטיני. בנוסף, טען קאסם כי "מסלול הנורמליזציה גורם לנזק רב לסוגיה הפלסטינית ומהווה סיוע לישראל ולהשקפה הציונית".

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי בוועידה לשיקום רצועת עזה בקהיר
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי | צילום: רויטרס

בתוך כך, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן שוחח בטלפון עם שגריר בחריין לאו"ם, ג'מאל פארס אלראוועי. השניים סיכמו להיפגש על מנת לדון בשיתופי פעולה באו"ם בנושאים של חדשנות ופיתוח כלכלי לרווחת שתי המדינות. "הרחבת מעגל השלום יכולה להוביל לשינוי כללי המשחק גם בזירת האו"ם", אמר ארדן. "אנו נכנסים לעידן חדש שבו נוכל לפעול יחד בפומבי למען ביטחון ושגשוג כלכלי לישראל ולמדינות ערב, ולהתמודד יחד אל מול האתגרים העלולים לאיים על היציבות במזרח התיכון".

במקביל, ראש הקהילה היהודית בבחריין התייחס להסכם: "מברכים את ההנהגה שלנו על המאורע המשמעותי הזה. זהו רגע היסטורי שלא ציפינו שנזכה לראות".