הרופא שהפך לאדריכל אירועי 11/9: זהו מנהיג אל-קאעידה שחוסל

איימן א-זוואהירי בן ה-71 היה יד ימינו וממשיכו של אוסמה בן לאדן. הוא היה מעורב בהתנקשות בנשיא מצרים סאדאת והיה למוח מאחורי אסון התאומים ב-2001. כעת סגרה ארה"ב את החשבון: "אנשים ברחבי העולם כבר לא צריכים לחשוש מרוצח אכזרי ונחוש"

זמן צפייה: 04:02

מותו של מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, באמצעות תקיפת מל"ט אמריקנית הלילה (שלישי), מביאה לקיצו של "שביל הרצח והאלימות שלו כנגד אזרחים אמריקנים", כך אמר אתמול ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית.

בשנת 2011, לאחר חיסולו של אוסמה בן לאדן, נכנס לנעליו איימן א-זוואהירי, שנחשב למוח המבצעי של פיגועי 11 בספטמבר. הלילה אישר ביידן כי א-זוואהירי חוסל בסוף השבוע האחרון בתקיפה בקאבול שבאפגניסטן. לפי גורם בכיר בממשל האמריקני, ההוראה לחסל את א-זוואהירי ניתנה כבר ב-25 ביולי, במהלך ישיבת קבינט של ביידן עם בכירי ממשלו, לאחר שא-זוואהירי זוהה בבית מחסה בקאבול, שם התגורר עם משפחתו בחודשים האחרונים.

"א-זוואהירי היה מספר 2 של בן לאדן. הוא היה מעורב במתקפת 11 בספטמבר ואחראי לרצח אלפי אמריקנים ופעולות טרור נוספות", אמר ביידן בהצהרתו. "הצדק נעשה ומנהיג הטרור הזה לא איתנו יותר".

מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי | צילום: רויטרס

א-זוואהירי, בן 71, היה אדריכל מרכזי מאחורי תקיפות רבות על ארה"ב. הוא נולד ב-1951 וגדל בשכונה מהמעמד העליון בקהיר, מצרים, כבנו של רופא מפורסם ונכדו של חוקר בעל מוניטין רב. סבו, רביע א-זוואהירי, היה אימאם באוניברסיטת "אל-אזהר" בקהיר. דודו היה המזכיר הראשון של הליגה הערבית.

א-זוואהירי נכלא בשל מעורבותו ברצח נשיא מצרים, אנואר סאדאת, ב-1981. "אנחנו רוצים לדבר עם כל העולם", אמר בריאיון ששודר מבית הכלא. באותה התקופה, א-זוואהירי, רופא צעיר, כבר היה טרוריסט שקשר קשר להפלת הממשלה המצרית במשך שנים, וביקש להחליפו בשלטון אסלאמי פונדמנטליסטי. הוא אישר בגאווה את חיסולו של סאדאת, לאחר שהמנהיג המצרי הסכים לשלום עם ישראל.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

"אנשים ברחבי העולם כבר לא צריכים לחשוש מהרוצח האכזרי והנחוש. ארה"ב ממשיכה להפגין את הנחישות ואת היכולת שלנו להגן על העם האמריקני מפני אלה שמבקשים לגרום לנו נזק", אמר אתמול ביידן ממרפסת החדר הכחול של הבית הלבן.

א-זוואהירי עזב את מצרים ב-1985 ועשה את דרכו לפקיסטן, שם עבד כמנתח בטיפול בלוחמים שהיו מעורבים בכוחות סובייטים באפגניסטן. שם הוא פגש לראשונה את אוסאמה בן לאדן, כאשר השניים התקרבו על בסיס הקשר המשותף ביניהם כ"ערבים אפגנים". לאחר ההתאחדות באפגניסטן, בתחילת 1998 השניים הכריזו על הקמת החזית האסלאמית העולמית לג'יהאד נגד היהודים והצלבנים - המיזוג הרשמי של הג'יהאד האסלאמי המצרי ואל-קאעידה. בשלב מסוים, א-זוואהירי שימש כרופאו האישי של בן לאדן.

"אנחנו עובדים עם אחינו בן לאדן", אמר בהכרזתו על מיזוג ארגוני הטרור במאי 1998. "אנחנו מכירים אותו כבר יותר מ-10 שנים. נלחמנו איתו כאן באפגניסטן". יחדיו, חתמו שני מנהיגי הטרור על ההצהרה: "הדין להרוג ולהילחם באמריקנים ובני בריתם, בין אם אזרחים או צבאיים, הוא חובה לכל מוסלמי". ההתקפות נגד ארה"ב ומתקניה החלו זמן קצר לאחר מכן, עם פיגועי ההתאבדות בשגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, שהביאו לרציחתם של יותר מ-200 בני אדם, ולפציעתם של יותר מ-5,000 אחרים.

אסון מגדלי התאומים
אסון מגדלי התאומים | צילום: רויטרס

השיא של מזימות הטרור של א-זוואהירי הגיע ב-11 בספטמבר 2001, כאשר קרוב ל-3,000 בני אדם נהרגו בהתקפות על מגדלי התאומים של מרכז הסחר העולמי והפנטגון. מטוס נוסעים רביעי שנחטף, לכיוון וושינגטון, התרסק בשדה בפנסילבניה לאחר שהנוסעים נלחמו בחזרה.

לפני ואחרי פיגועי 11 בספטמבר, א-זוואהירי הופיע במספר רב של קלטות וידאו שבהן קרא להתקפות נגד מטרות מערביות וקרא למוסלמים לתמוך במטרתו. אחיו של א-זוואהירי, מוחמד, אמר ל-CNN ב-2012, "אנחנו רק מנסים להחזיר חלק מהזכויות שלנו, שנחטפו על ידי מעצמות המערב לאורך ההיסטוריה".

א-זוואהירי לצד אוסמה בן לאדן
א-זוואהירי לצד אוסמה בן לאדן | צילום: רויטרס

א-זוואהירי הפך למנהיג אל קאעידה לאחר שכוחות ארה"ב הרגו את בן לאדן ב-2011. הוא היה בתנועה מרגע שהחלה הפלישה בהובלת ארה"ב לאפגניסטן, בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. בשלב מסוים, הוא נמלט בקושי מהסתערות אמריקנית באפגניסטן, מתקפה שהביאה למותם של אשתו וילדיו.

הנאום הפומבי המוכר האחרון של א-זוואהירי, היה בהודעת שמע שפורסמה ב-13 ביולי על ידי זרוע התקשורת של אל-קאעידה. אתמול ארה"ב ביצעה "מבצע מדויק של סיכול טרור" באפגניסטן, במטרה לחסל את א-זוואהירי, שמצא מחסה בבית מבטחים בקאבול, כך לדברי בכיר בממשל האמריקני ל-CNN.