דיווח: פוטין "יכריז על סיפוח" ביום שישי; תוצאות חלקיות: "96% בעד"

לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, פוטין, שינאם ב-30 בספטמבר בשני שני בתי הפרלמנט, צפוי להכריז באופן רשמי על המהלך. משרד החוץ: "ישראל מכירה בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, ולא תכיר בתוצאות משאלי העם במחוזות המזרחיים של אוקראינה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

משרד ההגנה הבריטי העריך הבוקר (שלישי) בעדכון המודיעין היומי שלו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צפוי להכריז סיפוח האזורים הכבושים כבר ביום שישי קרוב. לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, פוטין, שינאם ב-30 בספטמבר בפני שני בתי הפרלמנט, עלול להכריז באופן רשמי על המהלך. ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל מכירה בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, ולא תכיר בתוצאות משאלי העם במחוזות המזרחיים של אוקראינה".

"קיימת אפשרות ריאלית שפוטין ישתמש בנאום כדי להכריז רשמי על סיפוח השטחים הכבושים באוקראינה לרוסיה", אמרו גורמים ברוסיה. לפי הדיווח, "מנהיגי רוסיה מקווים שכל הודעה בנושא מצד פוטין תיתפס כחיזוק ל'מבצע הצבאי המיוחד' ותגבש את התמיכה הרוסית בסכסוך".

לצד זאת, לפי תוצאות חלקיות ראשונות, למעלה מ-96% באזורי אוקראינה הכבושים, בעד הצטרפות לרוסיה. בינתיים, תוצאות חלקיות ראשונות מראות כי למעלה מ-96% באזורי אוקראינה הכבושים בעד הצטרפות לרוסיה. כמו כן, סדרה של דליפות חריגות בשני צינורות הגז הטבעי העוברים מרוסיה מתחת לים הבלטי לגרמניה עוררו חשש לחבלה.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, כינה את האירועים "מעשה חבלה", בעוד שראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן, אמרה שאינה יכולה לשלול זאת לאחר שהתגלו שלוש דליפות ביממה האחרונה בצינורות נורדסטרים 1 ו-2.

שבויים אוקראינים יוצאים לחופשי, במסגרת עסקת חילופי השבויים בחסות סעודיה
שבויים אוקראינים יוצאים לחופשי, במסגרת עסקת חילופי השבויים בחסות סעודיה | צילום: רויטרס

ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול כי בשבועות האחרונים החל נשיא רוסיה פוטין החל להתערב בצורה ישירה באסטרטגיית הלחימה של רוסיה במלחמתה באוקראינה. פוטין פיטר את הגנרל דימיטרי בולגקוב, אחראי הלוגיסטיקה של צבא רוסיה במלחמה, וגורמים אמריקניים עלומי שם סיפרו כי פוטין דחה את בקשותיהם של מפקדיו לסגת מהעיר הדרומית חרסון, הצפונית לחצי האי קרים.

הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה
הפגנות באוקראינה נגד משאל העם של רוסיה | צילום: רויטרס

לטענת הגורמים האמריקניים, סירובו של פוטין לסגת מהעיר חרסון נובע מתוך רצון שלו, שלא להכיר בכשלונותיו במלחמה, וכך למעשה, להעניק "ניצחון" נוסף לאוקראינה תוך פחות מחודש. הגורמים הוסיפו כי הנסיגה מחרסון עשויה להפיק תועלת צבאית בעבור הכוחות הרוסיים בכך שתעבה את חזית הלחימה, תשמור על הציוד ותציל חיי לוחמים.

לדברי אותם גורמים, פוטין עודנו מקבל את המלצותיהם של הדרג הצבאי הבכיר, אם כי מעורבותו "מייצרת מתיחות" בין הצדדים. כמצוין בעיתון, המחלוקות סביב הנסיגה מהעיר חרסון - הן רק חילוקי הדעות "האחרונים" בין פוטין והדרג הצבאי, ברמיזה לכך שיש מתחים נוספים.