עיראק: רקטות נורו לעבר מתחם שגרירות ארה"ב בבגדד

פחות מיממה לאחר התקיפה האיראנית על הבסיסים האמריקניים, הצבא העיראקי אישר כי לפחות שתי רקטות נורו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו ממוקמת השגרירות, ונפלו בשטחו. נשמעו אזעקות ופיצוצים

זמן צפייה: 01:35

חיסול סולימאני: הצבא העיראקי אישר הערב (רביעי) כי לפחות שתי רקטות נורו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו ממוקמת שגרירות ארצות הברית בבגדד, ונפלו בשטחו. נשמעו אזעקות ופיצוצים. זאת, יממה לאחר שאיראן תקפה בסיסים אמריקניים.

בד בבד, שר ההגנה האמריקני מארק אספר אישר כי תקיפת איראן הלילה, בתגובה לחיסול סולימאני, כללה ירי של לפחות 16 טילים בליסטיים קצרי טווח, שנורו לעבר בסיסי ארה"ב בעיראק, ונפלו בשלושה מיקומים שונים לפחות.

עוד הוסיף אספר שלא נגרם נזק משמעותי בתקיפה, ומה שנפגע היה בעיקר ציוד כמו אוהלים ומסוק, וכן מגרש חנייה. עוד אמר בתדרוך עיתונאים בפנטגון כי צבא ארצות הברית "נותר מוכן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טראמפ אחרי התגובה האיראנית: "נטיל על הממשל סנקציות נוספות"

בעקבות המתיחות: צרפת מזהירה את אזרחיה בחיפה "נקטו זהירות"

חמינאי: "המתקפה על הבסיסים בעיראק – סטירת לחי לארצות הברית"

אחרי שתקפה בסיסים ריקים - איראן תיקח "פסק זמן" כדי לשקול את צעדיה להמשך

תקיפת הבסיסים האמריקנים בעיראק הלילה (רביעי) הצביעה על עומק המבוכה של האיראנים. הבסיסים פונו מכוחות אמריקנים, וסביר להניח שאיראן, בעלת יכולת מודיעין גבוהה, ידעה זאת.

נראה שאיראן עשתה זאת כדי לצאת מידי חובה, ככל הנראה כדי לקנות לעצמה זמן, ולשקול את המשך התגובות שלה נגד ארצות הברית. זאת משום שבטהראן חוששים שהם לא קוראים נכון את הפעולות של הממשל האמריקני, והם לא רוצים להסתכן.

טראמפ אחרי התגובה האיראנית: "נטיל על הממשל סנקציות נוספות"

מסוקים אמריקנים מעל שגרירות ארה''ב בבגדד
מסוקים אמריקנים מעל שגרירות ארה''ב בבגדד | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לתקיפה האיראנית, ואמר כי בעוד נשקלת תגובה נוספת נגד איראן, אך בינתיים "יוטלו סנקציות נוספות על כלכלתה שיישארו עד שהיא תשנה את התנהגותה".

"משנות ה-70 סבלו אומות העולם מהתנהגותה ההרסנית של איראן - היא הייתה הספונסר המוביל של הטרור והמרדף אחרי נשק גרעיני ואיום על העולם", המשיך טראמפ. לאחר מכן הנשיא האמריקני פנה למדינות שתומכות בהסכם הגרעין וקרא להן לסגת ממנו "הגיע הזמן שבריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין יקבלו את המציאות. חייבים לעבוד ביחד כדי לעשות עם איראן עסקה שתהפוך את העולם לבטוח יותר".

טראמפ התייחס לחיסול מפקד "כוח קודס" וטען כי "בימים האחרונים הוא תכנן מתקפה חדשה, אבל עצרנו אותו. ידיו היו מוכתמות מדם. חיסולו מעביר מסר חזק לטרוריסטים: אם אתם מעריכים את החיים שלכם אל תאיימו על אנשים".

Qakldd
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ובכיר במיליציה השיעית ''הגיוס העממי'', מוחמד רדא אל-ג'אברי | צילום: טוויטר

בתוך כך, על פי ההערכה בפנטגון, איראן במתכוון לא פגעה בחיילים אמריקניים, כדי שלא להסלים את המצב. ההתקפה נועדה לסגור את מעגל התגובות בסבב הזה. בנוסף על כך, איראן נתנה התרעה כללית כשעה לפני המתקפה לראש ממשלת עיראק והחיילים היו בבונקרים בזמן התקיפה. יתרה מזאת, הבסיס שהותקף מבודד ומרבית הטילים פגעו בשטח פתוח.

מוקדם יותר היום, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, התייחס למתקפה על הבסיסים האמריקניים, ואמר כי "מדובר בסטירת לחי לארצות הברית - המתקפה הייתה מוצלחת". "התקיפה שינתה את הכיוון אליו הולך העולם, שינויים גדולים הולכים לקרות". הוסיף חמיאני בנאומו בעיר קום. "לאיראן יש את היכולת והמוכנות להגיב על כל תוקפנות".