התנקשות דרמטית בטהראן: חוסל "אבי פצצת הגרעין האיראנית"

משרד ההגנה האיראני אישר כי אלמונים ירו למוות במוחסן פחריזאדה, מדען בכיר בתוכנית לביצוע ניסויים בנשק גרעיני של הרפובליקה האסלאמית. שר החוץ האיראני האשים את ישראל: "סימנים ברורים"

זמן צפייה: 07:20

משרד ההגנה האיראני אישר היום (שישי) כי המדען הבכיר במערך הגרעין והטילים של הממשל בטהראן, מוחסן פחריזאדה, חוסל בבירה על ידי אלמונים שירו בו מטווח קצר. הוא פונה לבית חולים, אך הצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו במקום. פחריזאדה, היה מקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ואף נמנע להיפגש עם הפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בתחילה, גורמים רשמיים באיראן הכחישו את האירוע. גורמים ישראליים סירבו להתייחס לחיסול.

לפני כשנתיים הגדיר ראש הממשלה בנימין נתניהו את המדען כ"אבי הפצצה האיראנית" בנאום שבו חשף כי ישראל השיגה 100 אלף קבצים מהארכיון האטומי הסודי ממחסן סמוך להטראן. לדברי נתניהו, פחריזאדה עמד בראש "פרויקט עמאד" - התוכנית לביצוע ניסויים בנשק גרעיני. כמה דקות לאחר פרסום ההתנקשות, נתניהו העלה פוסט בפייסבוק שבו אמר: "אני רוצה לשתף אתכם ברשימה חלקית של דברים שעשיתי השבוע - כי אני לא יכול להגיד לכם הכול".

מוחסן פחריזאדה
מוחסן פחריזאדה | צילום: חדשות 13

שר החוץ של איראן, מחמד ג'ואד זריף, כתב בטוויטר בתגובה לחיסול כי "טרוריסטים רצחו היום מדען גרעין דגול. פחדנות זו, עם סימנים ברורים למעורבות של ישראל בכך, מראה התלהבות נואשת למבצעים. איראן קוראת לקהילה הבין-לאומית ובמיוחד לאיחוד האירופי לגנות את פעולת טרור זו". הרמטכ"ל האיראני מחמד באקרי גם איים, ומסר כי "נקמה קשה מחכה למבצעי פשע החיסול של פחריזאדה - לא נעצור עד שנבוא חשבון עם הרוצחים ונעניש אותם".

ראש הממשלה טען בשנת 2018 בנאומו כי המסמכים שנחשפו מציגים את מטרות הפרויקט שכולל פיתוח חמישה ראשי נפץ ועשרה קילוטון של חומר נפץ כדי לשלבם על טיל: "זה כמו חמש פצצות הירושימה המורכבות על טילים בליסטיים".

זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה | צילום: גלובל טלגרם

לפני כשבועיים דיווח עיתון "הניו יורק טיימס" כי ישראל חיסלה לפני שלושה חודשים באיראן את מספר 2 באל קאעידה, עבדאללה אחמד עבדאללה, לבקשת ארצות הברית. על פי גורמי מודיעין, הבכיר נורה למוות ברחובות טהראן ביום השנה לפיגוע בשגרירויות ארצות הברית בשנת 1998, שהוא היה אחד האחראים לו. יחד עם עבדאללה חוסלה גם בתו, האלמנה של בנו של אוסאמה בן לאדן.

ישראל, ארצות הברית ואפילו אל קאעידה לא התייחסו להתנקשות. מנגד, איראן הכחישה הדיווח ומטעם משרד החוץ בטהראן נמסר כי "אין טרוריסטים של אל קאעידה באיראן, וושינגטון ותל אביב מנסות להתנער מאחריות לפעילות של אל קאעידה וארגוני טרור".

על פי הדיווח, המתנקשים היו שני רוכבי אופנוע, שירו חמישה כדורים מאקדח בעל משתיק קול. ארבעה יריות חדרו למכוניתו של הבכיר ואחד נוסף לרכב אחר שהיה במקום. החיסול מיוחס לישראל, מפני שהפעולה התבצעה באופן דומה להתנקשויות אחרות, שגם אותן מייחסים לישראל.