דיווח: אסד פעל להרחיק מפקד איראני בטענה שפגע כלכלית במדינה

כלי תקשורת סעודי דיווח כי נשיא סוריה לא היה מרוצה מפעילותו של מוסטפא ע'פארי, שלטענתו "חרג מהמוסכמות וסחר בשוק השחור, גזל את מקורותיה הכלכליים של סוריה והתחמק מתשלום מסים"

נשיא סוריה, בשאר אסד, משוחח עם ממשלתו
נשיא סוריה, בשאר אל-אסד | צילום: רויטרס

בכירים במשטר הסורי, בהם ראש המשטר בשאר אל-אסד, עמדו מאחורי הרחקתו מסוריה של מוסטפא ג'ואד ע'פארי, מפקד גיס ירושלים במדינה, לאחר שלא היו מרוצים מהתנהגותו כנציגה של איראן והמיליציות האיראניות, שלטענת הסורים הפר את הריבונות הסורית "בכל הרמות" - כל דיווח היום (רביעי) ערוץ "אלחדת'" הסעודי מפי מקור המעורב בהתפתחויות בסוריה.

על פי המקור, ארמון הנשיאות בסוריה טען כי ע'פארי חרג מהמוסכמות בכך שהבריח סחורות וטובין כדי ליצור שוק שחור בסוריה, דבר שהיווה אתגר ותחרות לשוק הסורי. עוד ציין המקור כי המחלוקת בין משטר אסד לע'פארי נמשכה חודשים ארוכים.

תקיפה איראנית בסוריה
תקיפה איראנית בסוריה | צילום: חדשות 13

עוד אמר המקור ל-"אלחדת'" כי הכוחות האיראניים בסוריה ניצלו את המשאבים הטבעיים של סוריה לתועלתם האישית, וגזלו את המקורות הכלכליים והתחמקו מתשלום מסים. עוד חשף המקור כי בעקבות שורה של אירועים על רקע תקיפות המיוחסות לישראל, ע'פארי הודה בקיומם של פעילים ונשק איראני באזורים שבהם המשטר הסורי אסר את פעילותם.

כמו כן, ביצע ע'פארי, בניגוד להנחיות, שורה של פעולות כנגד ארצות הברית וישראל אשר היו עלולים להכניס את סוריה למלחמה אזורית שהיא לא הייתה מעוניינת בה. בין היתר, פעולות אלה כללו תקיפה של מטרות אמריקניות בסוריה ב-20 באוקטובר בידי מיליציות הנתמכות על ידי איראן.

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל
מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל | צילום: חדשות 13

המקור הוסיף כי הרחקתו של ע'פארי היא חלק מהמגמה השלילית המאפיינת את הנוכחות האיראנית בסוריה ובאזור כולו. לדברי המקור, הרחקתו של ע'פארי, שהולך בעקבותיו של קאסם סולימאני ומנסה להקים מיליציות של חיזבאללה, מהווה "מכה לחזון של סולימאני להקים מרחב יבשתי בין איראן ללבנון".