"הבורג' ח'ליפה נעלם": סופת חול אימתנית פוקדת את המפרץ הפרסי

סופת חול ואבק עצומת מימדים משתוללת בימים אלו בעיראק, כווית, סעודיה והאמירויות, והשמיים באזור הפכו לכתומים ואפורים. בחלק מהמדינות נסגרו השמיים והנמלים, ימי לימודים בוטלו - ואלפי בני אדם הובהלו לבתי החולים כתוצאה מבעיות בנשימה

סופת חול בעיראק
סופת חול בעיראק | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים, כמה סופות חול פקדו את עיראק והפכו את השמיים במדינה לכתומים. בעקבות כך, עיראק סגרה את התנועה האווירית למספר שעות וגם את הנמלים שבמדינה. בימים האחרונים, הסופות הגיעו גם לשכנותיה של עיראק: איראן, סעודיה, כווית, אמירויות וגם בבחריין. בתוך כך, היום (שני) הגיעה סופת החול לכווית, שהודיעה על סגירת השמיים וביטול יום הלימודים מחר.

בימים הקרובים, "גל" נוסף של הסופות צפוי לפקוד שוב את סעודיה, באמירויות ובמדינות השכנות.

סופות החול, המלוות ברוחות במהירות של עד כ-50 קמ"ש ובאבק שיבשו את הראות במדינות וזיהמו באופן משמעותי את האוויר בהן. כתוצאה מסופות, למעלה מ-4,000 תושבי עיראק ועוד אלפים נוספים מהמדינות השכנות פונו לבתי החולים כתוצאה כבעיות נשימה.

לדברי מומחים מקומיים מכווית, העלייה בתדירות של סופות החול במדינה ובאזור נובעות כתוצאה ישירה משינויי האקלים בעולם ומתהליכים מקומיים: ירידה בכמויות המשקעים השנתיים ותהליך המדבור הפוקד את האזור. לדבריהם, מקור הסופה הוא במחוז דיר אלזור שבצפון-מזרח סוריה.

ברשתות החברתיות הגולשים במדינות השונות התייחסו למראות הקשים שנוצרו עקב סופת החול. אחד הגולשים אמר כי: "עיראק נצבעה בכתום", בעוד אחרים טענו ש"הבורג' ח'ליפה נעלם". כזכור, הבורג' חליפה הוא הבניין הגבוה ביותר בעולם (נישא לגובה של 828 מטר), ובימים האחרונים - לא ניתן היה לחזות בו בבירור ממרחק.

סופת החול בבגדאד
סופת החול בבגדאד | צילום: רויטרס

סופת החול בבירת בחרין מנאמה
סופת החול בבירת בחרין מנאמה | צילום: רויטרס

סופת החול בבירת סעודיה ריאד
סופת החול בבירת סעודיה ריאד | צילום: רויטרס

סופת החול בעיר נג'ף שבעיראק
סופת החול בעיר נג'ף שבעיראק | צילום: רויטרס