71 שנה אחרי - מוזיאון בלגי השיב למשפחה יהודית ציור שנשדד מביתם בשואה

30 יצירות אומנות ורכוש נוסף של זוג יהודי בבלגיה, נשדד במלחמת העולם השנייה ע"י הנאצים, בעת שברח לבריטניה. כעת, מוזיאון האומנות בבלגיה החליט להשיב לנינים את אחד הציורים העתיקים, בשל פניה מצד עורכי הדין של המשפחה. "לצערנו אין לנו תיעוד או תמונה של שאר היצירות"

הציור שנגנב במלחמת העולם השנייה | צילום: רויטרס

הציור שהושב לבעליו אחרי 71 שנה: מוזיאון לאומנות בבלגיה החזיר בחמישי האחרון ציור שנבזז מביתו של זוג יהודי בשואה, יחד עם רכוש נוסף, לאחר שאלה נמלטו לבריטניה. 71 שנה לאחר שנשדד על ידי הנאצים, המוזיאון החליט להשיב לנינים את הציור העתיק - לאור פניית עורכי הדין של המשפחה, שחיה כעת בברלין.

חמש שנים אחרי שפנה משרד עורכי הדין למוזיאון – עובדי המקום הסירו את הציור מן הקיר ביום חמישי, ובטקס רשמי ומפוקח העבירו אותו לאריזה שתישלח לידי המשפחה. על פי עורך הדין של המשפחה, אימקה גילן, "המשפחה מחפשת אחר 30 יצירות אומנות שנבזזו סך הכל. זהו הציור הראשון שזוהה מעבר לכל ספק, אבל לצערנו אין לנו תיעוד או תמונה של שאר היצירות".

אף לא אחד מתשעת הנינים, שגרים כעת מחוץ לבלגיה, נכח בטקס הורדת הציור מן הקיר. בציור, השייך לאומן הגרמני לוביס קורינת, נראים פרחים ורודים בתוך אגרטל כחול. בעליו של הציור היו גוסטב ואמה מאייר, שברחו ב-1938 לבריסל מביתם שבפרנקפורט – ומשם עברו לבריטניה באוגוסט 1939.

הזוג לא הצליח לקחת איתו את חפציו, ובהם גם 30 הציורים, אשר נבזזו כאמור על ידי הנאצים. אחד מהם היה ציור הפרחים האקספרסיוניסטיים שצויר בשנת 1913 על ידי קורינת, שאת רוב יצירתו גינו הנאצים כ"נחות". לאחר המלחמה, השלטונות הבלגיים לא הצליחו לקבוע למי שייך הציור, ולכן הפקידו אותו בידי המוזיאון עוד בשנת 1951, עד לשבוע האחרון.