חמינאי: לפעול נגד הקמת "ישראל 2"

המנהיג האירני במתקפה חריפה לאור משאל העם בכורדיסטן: "ארה"ב מתכננת ליצור עוד מדינת ישראל במזרח התיכון"

חמינאי (ברקע) במסר מאיים
חמינאי (ברקע) במסר מאיים | צילום: (רויטרס)

לאחר שהמיעוט הכורדי בעירק הצביע ברוב מוחץ בעד הקמת מדינה עצמאית וניתוק מעירק, באירן מגנים - וקוראים לתגובה נחרצת: המנהיג הרוחני העליון של של אירן, האייתוללה חמינאי, תקף וטען כי ישראל וארצות הברית "נהנות מהמצב החדש" ומההצבעה בחבל כורדיסטן. חמינאי קרא לטורקיה לפעול יחד עם אירן לסיכול המהלך לעצמאות: "עלינו לנקוט צעדים הכרחיים נגד ההצבעה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"ארצות הברית ומעצמות נוספות מתכננים ליצור מדינת ישראל חדשה, ישראל השנייה, במזרח התיכון", תקף חמינאי. "ההצבעה של המיעוט הכורדי היא מעשה בגידה כלפי האזור כולו. גם בגדד צריכה לקבל החלטות רציניות, צעדים מהירים ונחושים", הוסיף.

שוב האשים את המוסד. ארדואן
שוב האשים את המוסד. ארדואן | צילום: (רויטרס)

חמינאי אמר את הדברים בתום פגישה עם הנשיא הטורקי ארדואן המבקר בטהרן: השניים הסכימו כי יש לבלום את המהלך לעצמאות כורדית והאשימו את ישראל ו"המוסד" במעורבות בנושא. ארדואן הצטרף לדברח חמינאי ואמר כי אנקרה שוקלת את צעדיה הבאים בנושא: "כבר אמרנו שלא נכיר במשאל העם, נקטנו בכמה צעדים יחד עם אירן והשלטון בעירק, אבל יש צורך במהלכים נחושים נוספים", אמר.

''לא מתערבים''. נתניהו
''לא מתערבים''. נתניהו | צילום: (עמוס בן גרשום לע''מ)

ארדואן שב על האשמתו לפיה המוסד היה מעורב במשאל העם: "אין אף מדינה שמכירה בתוצאות חוץ מישראל, משאל העם שנערך על ידי מי שיושבים לצד המוסד הוא לא לגיטימי". נשיא אירן רוחאני התייחס גם הוא לנושא ואמר: "אנחנו רוצים ביטחון ויציבות במזרח התיכון, משאל העם הזה הוא מזימה, וטהרן ואנקרה דוחות אותה – לא נקבל שינוי בגבולות שלנו בשום אופן".

השבוע הגיב נתניהו לטענה על התערבות ישראלית במשאל העם ואמר: "אני מבין למה אלה שתומכים בחמאס רוצים לראות את המוסד בכל מקום שלא נוח להם, אבל לישראל לא היה שום חלק במשאל העם הכורדי, מלבד הסימפטיה העמוקה, הטבעית, רבת השנים, של העם בישראל לעם הכורדי ולשאיפותיו".

ראש ממשלת עירק חיידר אל עבאדי
ראש ממשלת עירק חיידר אל עבאדי | צילום: (רויטרס)

עירק: "ההצבעה לא חוקתית"

ביום רביעי הודיעה ועדת הבחירות הכורדית כי 92% מהמצביעים תמכו בהיפרדות מעירק: המשאל השנוי במחלוקת עורר זעם רב בקרב ממשלת עירק, שהודיעה כי לא תכיר בתוצאותיו וטענה כי תוצאותיו יערערו את היציבות באזור כולו.

משאל העם נערך ביום שני חרף התנגדות נחרצת מצד הממשל העירקי, שתיאר את ההצבעה כלא חוקתית ואישר את השימוש בכוח נגד המיעוט הכורדי. תוצאיותיו הרשמיות סימלו צעד הצהרתי נוסף לקראת עצמאות של חבל הארץ האוטונומי-למחצה בצפון עירק ומציבה את הרשויות הכורדיות על מסלול התנגשות עם הממשל בבגדד.

92% הצביעו בעד עצמאות

ראש ממשלת עירק, חידר אל-עבאדי, קרא לבטל את תוצאות המשאל והפציר בממשלה הכורדית לקיים דו-שיח כפי שמחייבת החוקה. ההתנגדות למשאל הגיעה לא רק מכיוונה של עירק. ארה"ב, לצד מדינות רבות באירופה וגם טורקיה ואירן, התנגדו להחלטה לקיים את משאל העם והזהירו כי המהלך "יוביל לחוסר יציבות" בזמן שכל הצדדים עדיין נאבקים בדאע"ש.