"מוכנים להשעות את משאל העם"

ממשלת המיעוט הכורדי בעירק פרסמה במהלך הלילה הודעה דרמטית בה קראה להפסקת אש ופתיחה במו"מ עם בגדד על בסיס החוקה

זמן צפייה: 00:30

כשבוע לאחר שצבא עירק כבש מידי הכורדים את מחוז כירכוכ העשיר בנפט, ממשלת המיעוט הכורדי בצפון עירק פרסמה הלילה (רביעי) הודעה רשמית בה היא קוראת להפסקת אש. "אנו מוכנים להשעות את תוצאות משאל העם על עצמאותנו כחלק מההצעה לפתירת המשבר מול בגדד", נכתב. ההנהגה הכורדית קראה לקיים דיאלוג פתוח בין הממשלות באירביל ובגדד, המבוסס על החוקה בעירק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

שר החוץ של ממשלת כורדיסטן טען בשבוע שעבר בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית CNN כי המיעוט הכורדי מעולם לא רצה לפתוח במלחמה עם צבא עירק. כמה ימים לפני כן הודיעה ממשלת עירק כי השלימה את כיבושם של חלקים נרחבים במחוז כירכוכ, שנשלט ע"י הכורדים, כולל שדות נפט הנמצאים מערבית לעיר.

מוכנים להשעות תוצאות משאל עם, ארכיון (רויטרס)

בסוף חודש ספטמבר האחרון, רוב מוחלט של תושבי החבל הכורדי בצפון עירק הצביע בעד קבלת עצמאות במשאל עם לא מחייב. בגדד, מצידה, סירבה להכיר בתוצאות, ולאחר איומים רבים פתחה במצבע צבאי נרחב. מנגד, מתוך חשש מעימות כולל, פרשו הכורדים כ-6,000 לוחמים בכרכוכ.

לטענת הממשלה בבגדד, הדיוויזיה המשוריינת ה-9 שהוקמה וחומשה על ידי האמריקנים, בסיוע המשטרה הפדרלית העירקית, כבשה אזורים נרחבים במחוז הנפט כמעט ללא התנגדות. לצד שדות הנפט, טוענת הממשלה שהצבא השתלט גם על שדה תעופה מרכזי ובסיסי צבא של הכורדים. במקביל, כוחות הכורדים מדווחים שהשמידו לפחות חמישה כלי רכב ממוגנים שסופקו לצבא העירקי על ידי ארה"ב.

כ-6,000 פרשו, לוחמים כורדים (רויטרס)
מנהיג הכורדים מסעוד ברזני (רויטרס)

בהודעה שפרסם משרד החוץ האמריקני נמסר כי בוושינגטון "מודאגים מאוד" מההתפתחויות באזור ודוחקים בצדדים להימנע מעימותים אלימים ולהישמר מפני הסלמה. ארה"ב מספקת נשק גם לצבא עירק וגם לכוחות הכורדים כדי להילחם בלוחמי דעא"ש, וכעת נראה שהצדדים החלו להפנות את הנשק אחד כלפי השני.