חיזבאללה מרחיב את המאבק בדאע"ש

במסגרת הלחימה המשותפת של ארגון חיזבאללה וצבא לבנון בכיסי התנגדות של דאע"ש סמוך לגבול לבנון-סוריה, בארגון השיעי הוחלט להרחיב את הלחימה לתוך שטח לבנון

מי מנהל הלחימה? חיזבאללה וצבא לבנון
מי מנהל הלחימה? חיזבאללה וצבא לבנון | צילום: רויטרס

בסוף השבוע האחרון דיווחה רשת הטלוויזיה הלבנונית אל-מנאר, המזוהה עם ארגון חיזבאללה, כי הארגון השיעי החל במתקפה משותפת עם הצבא הסורי כנגד כוחות המדינה האיסלמית (דאע"ש) על אדמת סוריה בסמוך לגבול עם לבנון. כעת, הארגון מרחיב את האזור ממנו הוא פועל צבאית אל תוך השטח הלבנוני - כך מוסרים היום (שלישי) מקורות יודעי דבר לאתר לבנוני המקורב לארגון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בימים האחרונים התעורר ויכוח לגבי גבולות הגזרה של חיזבאללה, במסגרת המבצע המשותף עם צבא לבנון, בדגש על השאלה עד כמה הארגון השיעי פועל בתיאום עם הצבא ומי מנהל בפועל את המבצע מן הצד הלבנוני. עד שהתקבלה ההחלטה להרחיב את שטח הלחימה, חיזבאללה נלחם נגד דאע"ש ואל-קאעידה מתוך עמדות שתפס באזור הגבול עם סוריה ומתוך השטח הסורי.

כעת, לטענת המקורות המקורבים לארגון, חיזבאללה החל לתקוף מתוך שטח לבנון - ובפרט מאזור דרום-מזרח המדינה - ואף מסמן זאת בעדכונים רשמיים על התקדמות הקרבות, על גבי מפה (הריבוע הצהוב משמאל לקו הגבול). מנגד, גורמים בצבא לבנון מכחישים כי קיים תיאום בין הצבא לחיזבאללה.

בצבא מסבירים כי הצבא הוא שמופקד על המבצע מן עברו הלבנוני של הגבול. ואולם, אם להתבסס על הדיווחים של המקורות, אין אלה פני הדברים וחיזבאללה למעשה מגדיר את העובדות בשטח בכך שהוא פועל צבאית מתוך האזור הלבנוני, וודאי שאינו בכפוף להחלטות צבא לבנון.

האזור המסומן: שטח הקרב
האזור המסומן: שטח הקרב

צבא לבנון פתח במתקפה נגד דאע"ש

ביום שבת האחרון מסר גורם ביטחוני לבנוני לסוכנות הידיעות רויטרס כי צבא לבנון פתח במתקפה צבאית כנגד כיסי ההתנגדות של כוחות דאע"ש על אדמת לבנון בסמוך לגבול הצפון-מזרחי עם סוריה. הגורם אמר כי במסגרת המבצע נעשה שימוש בטילים, ארטילריה ומסוקים. כוח האש הופנה לעבר עמדות של דאע"ש הממוקמות בסמוך לעיירה ראס בעלבק בצפון-מזרח המדינה. בנוסף, הבהיר הצבא הלבנוני כי הוא אינו משתף פעולה עם צבא סוריה במסגרת המבצע.

אמש דווח ברשת ABC האמריקנית כי כוחות צבא סוריה וחיזבאללה השתלטו על עמדות אסטרטגיות של ארגון המדינה האיסלמית בסמוך לגבול בין המדינות. במקביל, דווח כי חיל האוויר הרוסי העניק חיפוי אווירי לכוחות אסד וחיזבאללה שתקפו מוצב נוסף של דעא"ש בעיר במרכז סוריה.

מכחישים שת''פ עם חיזבאללה, צבא לבנון
מכחישים שת''פ עם חיזבאללה, צבא לבנון | צילום: רויטרס

ביום שלישי נחשפו לראשונה על ידי חברת "אימג'סט" המפעילה את הלווין הישראלי "ארוס בי", תמונות לווין המצביעות על מפעל לייצור טילי סקאד ההולך ונבנה בסוריה. התמונות מלמדות כי המפעל נבנה באופן זהה למפעל טילים אירני שנבנה בטהרן. המפעל המתקדם, המציג לכאורה יכולות אחסון כלי נשק תת קרקעיים, ממוקם בואדי ג'הנם, סמוך לעיירת החוף בניאס שבצפון המדינה. לפי התמונות עולה כי בניית המפעל המתקדם החלה בשנה שעברה וככל הנראה תימשך עד סוף השנה הנוכחית.